Panduan tukar nama Fanpage Facebook secara percuma. Adakah anda mempunyai fanpage Facebook yang namanya mahu ditukar? Contohnya dari nama fanpage 'Kisah Cinta Adam Hawa Yang Indah' menjadi nama fanpage lebih pendek 'Adam Hawa' atau 'Cinta Adam Hawa'. In Sha Allah, menerusi blog post ini, saya akan kongsikan panduan atau cara-cara nak tukar nama fanpage di Facebook tanpa perlu upah sesiapa, atau dengan kata lain tukar nama serta URL fanpage secara percuma!

Sebenarnya, sebelum ini fungsi untuk tukar nama fanpage ini diterhadkan kepada fanpage yang mempunyai like kurang daripada 200 likes. Tetapi, baru-baru ini, saya telah mendapat khabar daripada pihak developer Facebook yang mengatakan bahawa fungsi tukar nama fanpage ini kini telah dibenarkan; hatta untuk sebuah fanpage yang telah mempunyai ribuan likes.

Panduan Tukar Nama Fanpage Facebook Percuma

Jadi, kepada mereka yang mahu tukar nama fanpage Facebook kepada nama yang lebih baik dan bererti, maka saya sarankan anda ikuti panduan tatacara ringkas di bawah ini. Tak susah mana, senang je .... dengan syarat anda merupakan pemilik fanpage dan mempunyai akses sebagai admin page tersebut.
  1. Pertama sekali, pastikan anda telah login ke page tersebut. Apabila anda login, anda akan nampak nama page tersebut di bahagian atas tab Facebook seperti ditunjukkan di bawah ini. Jika anda belum login, anda akan nampak profil anda di tab tersebut. Jadi pastikan anda login kerana pihak Facebook hanya membenarkan admin sahaja untuk ubah nama Fanpage - terutama sekali untuk fanpage yang ada lebih 200 likers.
  2. Panduan Tukar Nama Fanpage Facebook Percuma
  3. Kemudian, klik tab About pada page tersebut seperti dipaparkan di bawah ini. Pastikan apabila anda klik, bahagian sidebar fanpage tunjukkan Page Info.
  4. Panduan Tukar Nama Fanpage Facebook Percuma
  5. Page Info akan paparkan butiran seperti Category, Name, Topics, Facebook Web Address, Start Date dan etc... Untuk tukarkan nama fanpage, maka klik bahagian Name (edit). Isikan nama fanpage baru anda di dalam ruangan disediakan. Setelah selesai, satu kekotak akan muncul memberitahu bahawa permohonan tukar fanpage telah diterima, dan notifikasi dihantar ke email anda (yang didaftarkan di facebook).
  6. Cara Tukar Nama Facebook Fanpage
    Cara Tukar Nama Facebook Fanpage

Dah siap.Secara ringkas, tatacara nak tukar nama fanpage:
  1. Klik 'About' di bahagian bawah header (cover photo) fanpage.
  2. Klik 'Page Info' di bahagian kolum kiri Facebook/fanpage
  3. Lalukan tetikus pada bahagian 'Name' dan klik 'Edit'
  4. Masukkan nama baru dan klik 'Save Changes'
  5. Notifikasi akan dihantar ke email.
Cara Tukar Nama Facebook Fanpage
Mudah je kan? Saya fikir semua orang boleh buat ni, tanpa perlu upah mana-mana orang untuk tukarkan nama fanpage; tapi seperti awal saya katakan tadi .... anda perlu menjadi Admin kepada page tersebut, bukan Editor atau Content Contributor.

Oh ya, lupa nak beritahu. Apabila anda tukar nama fanpage tersebut ke nama baru, semua pengguna Facebook yang telah like page tersebut akan terima satu email memberitahu bahawa nama page telah diubah - memberikan pilihan untuk mereka untuk UNLIKE dan UNFOLLOW page tersebut. Jadi, apabila anda tukar nama fanpage anda, kemungkinan jumlah likers akan berkurangan.

Orait, semoga berjaya.

Terbaru Lebih lama

Advertisement

Bisnes Shopee

Advertisement

BERMASALAH DENGAN HARTA PUSAKA?

Panduan Mengurus Harta Pusaka dan Hibbah. - Nak Tahu? Klik Sini Sekarang!!


Advertisement