Nasi Kandar Beratur. Kalau kat Penang, tentu ramai dah tahu mana lokasi Nasi Kandar Beratur yang sangat famous ini. Tapi, jangan sangka hanya di Penang je ada nasi kandar beratur ni ... hoho .. di Parit Buntar pun ada nasi kandar beratur ni ... malah, ia telah lebih daripada 10 tahun bertapak!

Restoran Nasi Kandar Ali di Parit Buntar mendapat jolokan sebagai Nasi Kandar Beratur lebih 10 tahun yang lalu. Masa mula-mula saya ketahui mengenai restoran nasi kandar ini, saya masih lagi bujang. Actually, yang memperkenalkan kepada saya pun adalah student-student Master USM Transkerian. Saya yang sebelum tu dah tinggal di Parit Buntar dekat 3 tahun, haram tak tahu punnn .. hahaha..
Nasi Kandar Ali

Nasi Kandar Beratur Restoran Ali Parit Buntar

Pertama kali saya merasa makan di restoran ini, saya ambil menu Ayam Kampung masak kari ... perghh memang teringat-ingat sampai sekarang. Tu 10 tahun dahulu ...

Dan baru-baru ni, semasa bulan Ramadhan 2015, saya telah berpeluang ke Restoran Ali sekali lagi. Ya, selepas 10 tahun .... haha. Kali ini, saya bawa seluruh keluarga saya untuk menikmati kesedapan lauk pauk Restoran Ali, Nasi Kandar Beratur versi Parit Buntar.

Eksklusif - Hanya Buka Selepas Jam 6:00 Petang

Isteri saya dah lama mengidam nak makan nasi kandar beratur Parit Buntar ni. Tapi, memandangkan restoran ini hanya buka mulai jam 7:00 malam, maka sukarlah sikit nak bawa seluruh keluarga. Restoran ini tutup awal tengah malam. Dan serius, tiap-tiap malam mesti ramai orang beratur nak makan di restoran yang terletak berdekatan dengan CIMB Bank Parit Buntar.

Isteri saya memang selalu ingatkan mengenai Kasi Kandar Beratur ni, tapi al maklumlah .. bila nampak ramai sangat orang ... niat yang dah sedia murni ditunaikan tu, tak jadi. Namun, alhamdulillah, mungkin keberakatan Ramadan 2015 ... akhirnya kami sekeluarga dapat juga merasa makan di restoran Ali - Nasi Kandar Beratur Parit Buntar!

Sedap? Sure, pasti ... apatah lagi apabila isteri saya yang actually kurang gemar nasi kandar memberikan tanda bagus .. hoho ... malah, anak-anak saya yang pertama kali makan di restoran ini juga sangat suka dengan hidangan Ikan Keli Masak Kicap yang disediakan. Licin sampai anak saya yang nombor dua nak jilat pinggan tuuu .. !!
Restoran Nasi Kandar Ali - Nasi Kandar Beratur di Parit Buntar
Lauk pauk di restoran ini banyaknya dari masakan Ayam. Ada Kari Ayam Kampung, Ayam Masak Kicap Pedas, Ayam Madu dan ...  uhhh termasuklah Kari Kepala Ikan dan juga Kari Ikan Keli serta Keli Masak Kicap yang anak saya sukakan tu.

Info Mengenai Nasi Kandar Ali - Nasi Kandar Beratur Parit Buntar

Sedikit info tambahan ...
  • Asalnya berniaga dengan van depan kedai ni yang dimiliki oleh peniaga Cina.
  • Dulu restoran ni nama dia Nasi Kandar Salleh, tapi dah tukar pemilik. Diambil-alih oleh Ali.
  • Antara menu best ialah Ayam Madu dan Ikan Keli Madu
  • Air tak berapa nak syok sangat jika dibandingkan dengan owner lama - Restoran Nasi Kandar Ali.
  • Didatangi pelbagai bangsa - india, cina, melayu ... malah pak arab dengan mat salleh yang belajar di USM Transkerian pun datang makan sini.
  • Restoran simple tak ada dekorasi menarik - purely tarikan ialah makanan.

Lepas ni, mungkin nak repeat balik ... jadi, jangan lupa follow instagram saya nanti ye.


Terbaru Lebih lama

Advertisement

Bisnes Shopee

Advertisement

BERMASALAH DENGAN HARTA PUSAKA?

Panduan Mengurus Harta Pusaka dan Hibbah. - Nak Tahu? Klik Sini Sekarang!!


Advertisement