Awas. Sudah banyak barang tiruan dijual di Pasar Malam, dan antaranya ialah kanta lekap atau Contact Lenses. Saya memang perasan, mana-mana wanita yang pakai kanta lekap memang nampak anggun dan cun, apatah lagi jika mereka menggunakan kanta lekap yang serasi dengan warna mata, warna kulit dan yang menyerlahkan mata.

Isteri saya sendiri menggunakan kanta lekap semasa persandingan kami lebih 10 tahun dahulu. Perghh .. memang nampak lain sangat jika dibandingkan dengan wajah yang mengenakan kacamata biasa. Isteri saya nampak sangat-sangat-sangat cantik dan wajahnya nampak lebih menarik tanpa kacamata - terasa seperti berkahwin dengan seorang bidadari kayangan .. wa cakap sama lu ... hoho ...

Bahaya Menggunakan Contact Lens Pasar Malam

Bahaya Menggunakan Contact Lenses Pasar Malam
Memang betul jika wanita yang memakai kanta lekap yang bersesuaian dengan wajah terutama sekali warna kulit dan mata, mesti matanya akan lebih menyerlah dan kelihatan lebih anggun.

Pemakaian fashion contact lenses semakin popular terutama di kalangan wanita dan gadis-gadis di Malaysia, terutama sekali pada golongan artis wanita tempatan, contohnya Emma Maembong, Diana Amir, Neelofa dan ramai lagi ... malah, ada selebriti di kalangan lelaki juga memakai kanta lekap!

Namun, di sebalik kehebatan menyerlahkan penampilan dan wajah menggunakan fashion contact lenses ini, ada yang boleh membahayakan, apatah lagi jika contact lenses yang dipakai itu dibeli dari pasar malam tanpa preskripsi yang betul!

Tapi .. Contact Lenses Berkualiti Mahal!!

Ya, contact lenses yang berkualiti memang mahal, apatah lagi yang berkualiti terbaik. Tetapi, ramai yang memilih untuk tampil cantik dan anggun dengan menggunakan contact lenses atau kanta lekap yang dijual murah di pasar malam.

The Association of Malaysian Optometrists (AMO) president Murphy Chan urges users not to be tempted by low prices when buying contact lenses, especially the cosmetic lenses. “Sure, it is fashion but it is in contact with your cornea, and your cornea is unprotected tissue that can be damaged permanently. “Even if it’s a cosmetic item, you need to take the proper precautions as a misstep can lead to a loss of eyesight. - The Star.

Kanta lekap murah yang dijual di pasar malam dipercayai kurang berkualiti, malah ada di antaranya sangat tidak selamat digunakan. Antara bahaya menggunakan kanta lekap murah jenama pasar malam ini adalah:
  • Permukaan kanta lekap tersebut kasar, boleh menyebabkan kornea mata luka.
Dr Kenneth Fong, an eye surgeon from the Eye Centre at Sunday Medical Centre, couldn’t agree more. “If you are paying RM10 to RM15 for your contact lenses, don’t expect them to be of high quality. In fact if you look at one under the microscope, you can see how rough the surface of the material is.” This is why buying online is not advised, says Dr Michael Law, consultant ophthalmologist and eye surgeon at the International Specialist Eye Centre.- The Star
  • Kanta lekap murah dijual dengan 'one size fits all'. Tiada istilah satu saiz sesuai untuk semua bentuk mata. Jika saiz kanta lekap tidak sama dengan saiz anak mata, kemungkinan akan membawa kepada kecederaan yang serius.
  • Bahaya Menggunakan Contact Lenses Pasar Malam
  • Contact lenses pasar malam yang dijual murah boleh menyebabkan kerengsaan pada mata, malah ada kes membawa kepada konjuktivitis (mata merah) dan juga buta.
  • Kebanyakkan contact lenses yang dijual di pasar malam tidak disertakan dengan manual penjagaan yang betul. Ada yang hanya dijual di dalam kotak plastik kecil seperti kotak cincin.
  • Bukan semua kanta lekap itu sesuai dengan keadaan fizikal mata - dari segi saiz, kelembapan, tebal nipis dan sebagainya.

Di Amerika Syarikat, penjualan secara terbuka kanta lekap atau contact lenses ini tanpa preskripsi daripada doktor adalah menjadi satu kesalahan.

Kepada mereka yang sukakan kepada fesyen dan kecantikan, awas dengan jenis contact lenses yang dijual murah, terutama sekali di pasar malam. Malah, ada peniaga yang kini menjual kanta lekap fesyen (fashion contact lenses) dengan harga murah ini secara online di laman sosial seperti Facebook dan juga Instagram.

Beringat sebelum kena. Mahu tampil dengan mata yang cantik tak salah, tapi dapatkan dulu nasihat daripada pakar dan belilah daripada kedai cermin mata yang menjual contact lenses berkualiti dan menggunakan preskripsi yang betul - saiz dan jenis kanta lekap.

Untuk tips memilih kanta lekap yang bersesuaian, boleh rujuk post ini - Bagaimana Nak Tahu Samada Kita Memakai Contact Lenses Yang Betul

Semoga bermanfaat.


Terbaru Lebih lama

Advertisement

Bisnes Shopee

Advertisement

BERMASALAH DENGAN HARTA PUSAKA?

Panduan Mengurus Harta Pusaka dan Hibbah. - Nak Tahu? Klik Sini Sekarang!!


Advertisement