Contoh surat permohonan berpoligami seorang suami. Sengaja dan saja-saja saya kongsikan contoh surat untuk berpoligami ini. Manalah tahu kot-kot ada para suami yang mahu mencari rujukan cara menulis surat permohonan untuk berpoligami ini bagi diberikan kepada isteri (atau isteri-isteri) ... haha.

Surat permohonan berpoligami ini adalah sekadar suka-suka, tetapi boleh juga diguna-pakai kalau benar nak 'memikat' hati si isteri untuk membenarkan diri berkahwin seorang lagi. Namun, bukan sesuatu yang mudah untuk berpoligami di Malaysia, ada undang-undang perlu dipatuhi, dan prosedur yang mesti diikuti.
Contoh Surat Permohonan Berpoligami Seorang Suami

Contoh Surat Permohonan Berpoligami Seorang Suami



Untuk berpoligami, seorang suami perlu ikuti prosedur berikut:
Prosedur Untuk Bernikah Lebih Dari Satu (Poligami)
  1. Membuat permohonan di Mahkamah Tinggi Syariah. Seorang suami boleh membuat permohonan ini samada di Mahkamah Tinggi Syariah di tempat tinggal atau bermastautin.
  2. Permohonan mesti disertai dengan:
    • Satu ikrar yang menyatakan alasan berpoligami perlu dan patut;
    • Pendapatan pemohon ketika itu;
    • Butir-butir komitmen dan tanggungan kewangan;
    • Bilangan orang yang akan menjadi tanggungan pemohon;
    • Sama ada pemohon mendapat keizinan atau pandangan untuk berpoligami daripada isteri atau isteri-isteri pemohon sedia ada.
Prosedur di atas bagaimanapun ada sedikit perbezaan bergantung dengan Majlis Agama Negeri masing-masing - samada tempat tinggal atau bermastautin.

Dapatkan panduan untuk cara mudah berpoligami - Rahsia Mudah Poligami

Dah baca surat permohonan berpoligami di atas, nantikan surat jawapan yang boleh digunakan sebagai membalas permohonan surat di atas daripada suami. In Sha Allah, jawapan diberikan memang terbaik oleh si isteri.


Surat jawapan dari isteri - Contoh Surat Jawapan Isteri Permohonan Poligami Suami

Semoga bergelak sakan  .. hehehe

Penafian: Gambar, artikel ataupun video yang ada di blog ini adakala berasal dari pelbagai sumber media lain. Hak Cipta sepenuhnya dipegang oleh sumber tersebut. Jika timbul masalah mengenai perkara ini, anda boleh menghubungi saya disini.

Artikel dan catatan adalah ulasan serta pendapat peribadi saya berdasarkan pengalaman dan pengetahuan. Kesilapan (jika ada) adalah khilaf saya dan mohon dimaafkan.

3 Komen

hehe... nak try print la surat ni... mana tahu kot-kot berjaya ;)

Reply

hahahhaha ramai kaum lelaki suka ambil tahu ni .

Reply

Laju je tengok surat tu...heee. kena beri tips supaya senang lulus kot....hee

Reply
Peringatan: Komen adalah tanggungjawab anda. Saya tidak bertanggungjawab dengan sebarang ulasan dan komen yang anda tinggalkan. Komen berbaur lucah, provokasi perkauman serta berbentuk iklan adalah dilarang. Hubungi saya disini. andai timbul isu dan masalah.