25 Mei 2014

Tips Menulis Entri Mendatangkan Income

Tips menulis entri yang boleh mendatangkan income. Ada yang tanya bab nie, almaklumlah semakin ramai yang sedar bahawa buat blog memang boleh buat duit. Tapi, bukan semua jenis penulisan kita itu harus dan perlu memberikan output duit semata. Anda harus tahu, bahawa dalam menjemput rezeki terutama menerusi blog, anda seharusnya memberikan sesuatu dulu ... mungkin boleh dianggap sebagai satu sedekah jariah.

Cara Buat Duit Dengan Blog

Ramai blogger Malaysia terutama blogger baru beria-ria memikirkan cara nak buat duit dengan blog, sampai ada satu tahap, mereka melakukan sesuatu yang melanggar peraturan serta terma. Malah, banyak yang melakukan dengan cara yang kurang telus dan ada yang memaksa.

Saya bukanlah nak jadi guru hebat atau sifu yang melarang si anak didik untuk jangan buat itu dan ini. Cuma saya mahu anda gunakan akal dan fikiran dalam melakukan sesuatu. Fikir samada tindakan dan cara itu boleh atau tidak boleh. Adakah ia akan beri kesan kepada kredibiliti anda sebagai seorang penulis blog dan sebagainya. Adakah ia dibolehkan?
Tips Menulis Entri Mendatangkan Income

Untuk menulis entri yang mendatangkan income, anda perlu tahu teknik bagi mengumpan pengunjung untuk baca entri tersebut. Jika tiada pembaca, agak sukarlah nak jana income. Dan paling mustahak sekali, ialah untuk memberikan tindak-balas kepada setiap entri yang anda tulis.

Anda boleh tulis satu entri panjang berjela mempromosikan sesuatu, tetapi andai tiada siapa yang klik kepada 'pautan rezeki' dalam entri tersebut, saya boleh katakan anda gagal.

Ciri penting sebuah entri yang mendatangkan income adalah mempunyai pautan ke sesuatu yang anda promosikan. Kalau tidak, mana nak datangnya income tersebut.

3 Tips Menulis Entri yang Mendatangkan Income

Ada beberapa cara untuk menulis entri mendatangkan income.
  1. Menerusi pautan affiliate. Ada dua cara income dijana menerusi affiliate. Satu menerusi PPL dan kedua menerusi PPS. Iaitu anda akan terima income kerana orang daftar secara percuma, dan kedua anda terima komisen jika orang beli produk yang anda promosikan menerusi entri.
  2. Menerusi advertorial. Yang ini bukan semua blog boleh melakukannya. Hanya blog-blog yang ada kekuatan tersendiri sahaja boleh menawarkan dan menerima tawaran untuk penulisan entri berbentuk advertorial. Anda tulis atau buat review mengenai sesuatu servis atau produk, dan tuan punya servis atau produk akan bayar apa yang anda tulis. 
  3. Menulis produk yang anda guna dan jual. Yang ini banyak diguna pakai untuk blogshop. Anda tulis sesuatu produk yang anda gunakan dan anda jual produk tersebut. Penulis blog personal pun boleh juga buat income dengan teknik ini, tanpa jejaskan niche blog. Anda ceritakan pengalaman anda guna satu-satu produk, atau ceritakan mengenai servis yang anda ada tawarkan. Contohnya, anda buat design kad bisnes, anda tulis satu entri anda buat design untuk seseorang pelanggan, dan ada gambar .. nampak cantik, di akhir entri, anda tulis bahawa anda menyediakan servis ini. Nah ... income dari blog!
Itu antara 3 cara yang boleh saya kongsikan kepada anda. Mungkin ada cara lain, itu terpulang pada kreativiti masing-masing untuk menulis entri yang mendatangkan income.

Dalam menulis entri yang boleh mendatangkan income ini, anda perlu rajin dan pandai mengolah ayat agar apa yang anda tulis itu boleh menjual atau boleh mempromosikan. Teknik ini dinamakan sebagai Copy-Writing.


Oh ya, satu lagi .. seperti awal saya ada sebut. Dalam keinginan sangat kuat mahu apa yang anda tulis dalam blog mendatangkan income, amalkan konsep memberikan manfaat dan konsep sedekah. In Sha Allah, anda tak akan rugi.

Dan bersabarlah seperti pemancing udang galah!



Blogger berusia 40an dari Penang. Sudah berumahtangga dan mempunyai 4 cahayamata. Menulis sejak tahun 2007.

15 Komen Tips Menulis Entri Mendatangkan Income

assalamualaikum hh...perkongsian yg baik...

Kalau betul kena pada cara senang je buat duit dengan menulis ni

Menarik!
Saya tulis blog sekadar isi masa lapang & tmbh kenalan. Tapi, ada juga promote barang sikit2. Saje suka2. Kalau dapat income lebih best juga.
http://drshikinzainal.blogspot.com

info terbik dan sangat berguna buat blogger cari makan....semuannya kena ada kesabaran.

sangat2 berguna, yela, duit dari blog leh gak buat beli baju baru ke, kasut baru ke, kan2? hehe

baru saya faham tentang copy writting..sebelum ini memang blur juga..terima kasih kerana berkongsi

Buat masa ni hanya gunakan pautan affiliate je. Terima kasih HH.
Artikel yang bermanfaat :-)

terima kasih atas perkongsian bro HH

bagus sekali tipsnya..maceh pakcik..:D

thanks untuk perkongsian HH

Good Info.
Thx sifu..
Masih banyak saya perlu pelajari...doakan saya ya.


EmoticonEmoticon