Terkejut juga. Mana tidaknya, anak kawan saya yang baru darjah 4 dah bijak pandai buat duit online. Saya yang dah lama duduk depan komputer ini pun baru terkinja-kinja nak buat duit online, tapi anak kawan saya, usia masih muda dah boleh jana pendapatan sendiri. Serius, saya tak tipu.

Semua ini bermula apabila saya ke Perlis tempoh hari, dan dalam perjalanan saya singgah ke rumah kawan saya tu di Alor Setar, Kedah. Tujuan sebenar adalah untuk hadiri Majlis Perkahwinan Dkna Abza - seorang blogger dan juga pengunjung setia blog ini. Sambil jalan-jalan ke Perlis, sambil pergi kenduri perkahwinan, sambil beraya ... segalanya dibuat dalam tempoh 2 hari di hujung minggu.
Hadiri perkahwinan blogger Dkna
Blogger Dkna dan suami

Anak-anak saya memang excited, sebab nak ke Padang Besar nak dapatkan mainan idaman. Almaklumlah, mainan yang dijual kat sempadan memang murah. Bukan mainan biasa, tetapi mainan yang dianggap super best bagi anak-anak saya.

Beli Mainan Harga Murah di Padang Besar

Di sana, dapatlah anak-anak saya beli mainan idaman menggunakan duit raya yang dah mereka dapat. Sempat angkut balik sebuah motorsikal besar, helikopter control, kereta control dan mainan masak-masak. Dan harganya memang murah sangat dibandingkan dengan tempat lain di Malaysia ni.

Motorsikal besar - beli RM130, kat sini saya tengok harganya dalam RM300+. Siap boleh main MP3 lagi, dengan lampu dan bateri boleh charge (rechargeable). Kereta control - beli RM20 .... kat sini harganya dalam RM30. Helikopter - beli RM80 ... kat sini harganya dalam RM150+.
Beli mainan murah Padang Besar jual online di Mudah.my

Anak Kawan Buat Duit Jual Mainan Online

Balik ke Parit Buntar .. isteri saya kata pada saya:

"Bang, anak si Aba tu pandai buat duit tau bang ..." kata isteri saya.
"Buat duit? macamana?" tanya saya dengan penuh minat.
"Dia jual mainan lama-lama yang dia beli kat Padang Besar kat Mudah.my!" jelas isteri saya.
"Biar betul .. mana boleh jual, kan bawah umur tu ..." soal saya lagi.
"Guna akaun Aba la ... dia cuma cari mainan yang dah tak nak, ambik gambar pastu hantar kat Mudah tu ...."

Saya jadi kagum. Wah, betapa mudahnya nak buat duit online sekarang. Satu tamparan bagi saya yang ada kelebihan pengetahuan dari anak kawan saya yang baru darjah 4 tu. Dia boleh fikir dan paling utama bertindak untuk jana pendapatan online sendiri. Dia jual apa yang dia dahulunya suka dan kini sudah tidak suka.

Jual mainan secara online. Dulu dia beli murah, dah puas main, dia jual secara online.

"Kena ada kotaklah kalau nak jual online ni ....selalu orang tak minat nak beli benda yang dah nampak macam second hand...." kata saya lagii.
"Yela, dia simpan kotak sekali, ayah dia kan jenis pengemas, lepas main kena simpan balik dalam kotak elok2, jadi semua benda tu elok lagi" kata isteri saya menjelaskan.

Petua Jual Mainan Secara Online

Memang bijak. Nak jual barang online, kena pastikan produk tu masih lagi nampak ok, ada kotak, jadi bakal pelanggan dan pembeli lebih yakin dengan apa yang nak dijual.

Teringat seorang kawan nasihatkan saya ..

"HH, nih benda-benda ko simpan ni .... kasik ada bekas dengan kotak, leh jual nanti masa akan datang, laku oooo .. ada je permintaan dan peminat, silap-silap .... ko leh jual kat luar negara ... bayaran main-main USD je .... masyuk tu!" kata kawan saya merujuk kepada beberapa miniatur kereta yang saya dapatkan secara eksklusif.

"Heh ... eceh pandai ko ye .. mana ko tahu semua benda ni ...." tanya dengan poyonya, almaklumlah kurang percaya sikit ....hehhehee....

"Aku baca satu ebook ni .. aku beli online..." erkk terkejut saya dibuatnya.

Lepas saya selidiki, dia rupanya beli ebook tersebut di Ashadee.com

Ramai dah pandai buat duit online ni. Anak kawan saya yang darjah 4 pun boleh buat, dan kata kawan saya yang sorang tu pun leh pakai... semuanya tak mustahil. Ada pengetahuan, ada ilmu ... buat duit online jadi mudah buat sesetengah.

6 Ulasan

Komen adalah tanggungjawab anda. Tertakluk pada Akta 588 SKMM. Untuk pengiklanan, boleh email ke editor@hasrulhassan.com.

  1. kecik2 lagi dah pandai buat duit ye..hebat..bakal jutawan nie

    BalasPadam
  2. bagusnya... semua dah pandai rebut peluang skrg ni.. tapi serius memang business minded tu...

    Dkna cantik!

    BalasPadam
    Balasan
    1. Bisnes minded .. kena ada dalam kepala otak blogger Malaysia!!

      Padam
  3. good idea....kat rumah saya pun banyak mainan plans nak buang but tengah fikir nak jual...hoho

    BalasPadam
  4. eh! terjumpa gambar wedding dkna :)

    BalasPadam

Catat Ulasan

Komen adalah tanggungjawab anda. Tertakluk pada Akta 588 SKMM. Untuk pengiklanan, boleh email ke editor@hasrulhassan.com.

Terbaru Lebih lama

Advertisement

Bisnes Shopee

Advertisement

BERMASALAH DENGAN HARTA PUSAKA?

Panduan Mengurus Harta Pusaka dan Hibbah. - Nak Tahu? Klik Sini Sekarang!!


Advertisement