Tips Beli Kereta Baru Dengan Diskaun 50 Peratus. Adakah anda seseorang yang ingin memiliki sebuah kereta idaman dengan harga yang lebih murah daripada harga pasaran semasa? Cara paling tipikal adalah dengan membeli kereta idaman anda itu semasa promosi perayaan, promosi hujung tahun dan sebagainya. Anda juga boleh membeli kereta idaman baru anda dengan bertanyakan diskaun khas yang tersedia di cawangan-cawangan utama pusat jualan kereta (bukan daripada agen jualan).

Tips di atas adalah untuk mereka yang punyai duit lebih, tetapi bagaimana anda kurang atau tak cukup bajet? Ok, saya nak kongsikan satu cara buat atau tips untuk beli kereta idaman baru dengan diskaun lebih daripada 50 peratus!!

Tips Membeli Kereta Baru Untuk Dapatkan Diskaun 50%


  • Anda perlu kesabaran yang tinggi.
  • Kena bijak dan konsisten menabung dari bulan ke bulan.
  • Beli kereta terpakai sebagai kenderaan pertama anda.
  • Jaga kereta terpakai yang anda beli itu daripada terlibat daripada sebarang kemalangan.
  • Guna kereta terpakai itu selama 5 tahun (jika mahu dapatkan diskaun lebih 50%). Diskaun berkurangan ikut tahun anda guna kereta terpakai anda.
  • Kemudian, jika boleh, anda buat full settlement kereta terpakai itu, anda mungkin akan dapat rebat daripada bank kerana melunaskan hutang dengan cepat - lagi diskaun.
  • Dah bayar penuh kereta terpakai anda, maka tujulah ke pusat jualan kereta idaman anda - pergi ke state branch kerana ada diskaun khas.
  • Jual kereta terpakai anda itu ke pusat jualan kereta idaman baru anda tersebut. Sebelum itu, dapatkan nilai semasa atau pasaran untuk kereta terpakai anda tesebut. Untung-untung anda boleh dapat nilai tinggi jika kereta anda dalam keadaan baik.
  • Beli kereta idaman anda dengan diskaun yang ditawarkan mereka, kemudian buat pemindahan NCD yang anda dapat daripada pemilikan kereta terpakai anda. Maksimum adalah 55%. Maka, anda akan dapat diskaun sebanyak 55 peratus ke atas insurans kereta baru idaman anda tersebut. Insurans kereta baru selalunya adalah sebanyak harga baru kereta tersebut.... bila dapat diskaun ini, harga kereta akan lebih murah kerana nilai diinsuranskan kini telah mendapat diskaun NCD tadi. Kerana itu, jumlah pinjaman pun akan kurang dan bebanan untuk bayar bulanan juga akan kurang.


Ok. Faham tak? Mudah je sebenarnya. Bayangkan, jika kereta baru, contohnya Toyota Vios atau Nissan Xrail, premium insurans mungkin sampai RM1500 .... jika dapat diskaun daripada NCD maksimum tadi - 55% ... kan ke bayar sedikit je....lebih kurang dalam RM500-600 je.

Untuk lebih menjimatkan, segala proses yang melibatkan JPJ (tukar nama) dan Puspakom (untuk tukar hak milik kereta terpakai) hendaklah anda lakukan sendiri. Curi waktu sedikit, kerana selalunya jika anda menggunakan khidmat runner, anda mungkin akan kerugian sehingga RM200.

*p.s: Jika anda nak tambah sesuatu, bolehlah tinggalkan pandangan anda di ruangan komen atau mungkin link ke entri (jika ada).


Post a Comment

Komen adalah tanggungjawab anda. Tertakluk pada Akta 588 SKMM. Untuk pengiklanan, boleh email ke editor@hasrulhassan.com.

Terbaru Lebih lama

Advertisement

Bisnes Shopee

Advertisement

BERMASALAH DENGAN HARTA PUSAKA?

Panduan Mengurus Harta Pusaka dan Hibbah. - Nak Tahu? Klik Sini Sekarang!!


Advertisement