Pilihanraya Umum (PRU) kali ke 15 telah pun dilaksanakan dengan jayanya pada 19 November 2022. Keputusan pilihanraya kali ini memperlihatkan beberapa muka baharu dalam arena politik tanahair, malah keputusan penuh PRU kali ini memperlihatkan penguasaan parti Barisan Nasional yang semakin merosot.

Untuk pengetahuan, PRU kali ini memperlihatkan kemenangan Pakatan Harapan dengan 82 kerusi, Perikatan Nasional 74 kerusi dan Barisan Nasional dengan 30 kerusi Parlimen.

Senarai Menteri dan Timbalan Menteri Kabinet Perdana Menteri ke 10


Daripada keputusan Pilihanraya ke-15 ini, tiada mana-mana parti politik yang berjaya memperoleh majoriti mudah untuk membentuk kerajaan. Pun begitu, dengan kebijaksaan DYMM Yang Di-Pertuan Agong, sebuah kerajaan perpaduan telah dibentuk.

Kerajaan baharu ini diketuai oleh Datuk Seri Anwar Ibrahim sebagai Perdana Menteri Malaysia yang baharu, iaitu Perdana Menteri yang kesepuluh, bersama dengan beliau ialah 2 Timbalan Menteri dan 26 Menteri Kabinet.

Berikut adalah senarai penuh Menteri dan Timbalan Menteri dalam Kabinet Perdana Menteri ke Sepuluh Malaysia - Datuk Seri Anwar Ibrahim.



Info ini bolehlah dijadikan rujukan dan panduan, terutama untuk mereka yang akan menghadapi temuduga kerja kerajaan mahupun ujian kemasukan ke Perkhidmatan Awam Malaysia.

1 Ulasan

Komen adalah tanggungjawab anda. Tertakluk pada Akta 588 SKMM. Untuk pengiklanan, boleh email ke editor@hasrulhassan.com.

Catat Ulasan

Komen adalah tanggungjawab anda. Tertakluk pada Akta 588 SKMM. Untuk pengiklanan, boleh email ke editor@hasrulhassan.com.

Terbaru Lebih lama

Advertisement

Bisnes Shopee

Advertisement

BERMASALAH DENGAN HARTA PUSAKA?

Panduan Mengurus Harta Pusaka dan Hibbah. - Nak Tahu? Klik Sini Sekarang!!


Advertisement