Kita semua menyedari impak Internet. Ia telah merevolusikan penciptaan banyak jenis teknologi baru. Pengaruhnya menyentuh wayang, muzik, membeli-belah, komunikasi, dan berita. Ia juga digunakan untuk pertukaran matawang asing dan mengubah cara kita mendagangkan wang.

Mengapa Internet?

Teknologi Digital

Artikel ini akan menyelami impak-impak positif zaman digital ke atas pelaburan yang mudah dan selamat hari ini.

Kelebihan-kelebihan Teknologi Digital

Komunikasi dan Pelaburan

Satu daripada kelebihan terbesar Internet dan pelaburan adalah Internet datang bersama sejumlah besar maklumat. Sebelum Internet, jika anda seorang pelabur, cara terbaik untuk mendidik diri anda berkenaan konsep-konsep ini adalah dengan berkunjung ke perpustakaan dan membaca buku-buku kewangan berkenaan topik tersebut. Selain membaca, pelabur-pelabur juga perlu mengkaji perkara-perkara seperti bond, saham dan dana bersama.


Selain itu, cara terbaik untuk mendapatkan maklumat adalah dengan menghubungi syarikat tersebut secara langsung untuk membaca laporan kewangan terbaru mereka. Jika difikirkan, ia tentunya mengambil masa dan wang. Menghantar maklumat berikut boleh melibatkan kos yang besar dan mungkin mengambil masa dan pelabur perlu menunggu seketika untuk laporan dicetak dan dihantar dari jabatan berkenaan.

Namun begitu, Internet mengubah semuanya untuk pelabur. Sebarang laporan kewangan syarikat dalam talian boleh dimuat turun serta-merta. Bergantung kepada saiz, dokumen-dokumen boleh dimuat turun dalam beberapa saat. Dari sini, anda boleh mengkaji semua jenis topik, kata kunci dan penyata. Jika anda tidak mahu memuat turun keseluruhan dokumen, laman-laman sesawang syarikat hari ini mempunyai halaman luaran di mana maklumat seperti laporan tahunan, mesyuarat industri, atau objektif-objektif boleh dibaca dengan mudah.

Selain ini, begitu banyak laman sesawang juga boleh diakses untuk mendapatkan kompilasi banyak maklumat kewangan untuk dianalisa oleh pelabur-pelabur. Ia biasanya percuma, tetapi ada banyak laman sesawang yang mempunyai maklumat kewangan khusus yang akan mengenakan bayaran tahunan untuk diakses.

Teknologi Digital untuk Pelaburan

Internet Bermaksud Yuran Pelaburan Yang Lebih Rendah

Satu daripada kelebihan terbesar Internet adalah ia secara langsung memotong kos untuk pelabur. Secara khususnya, jika anda berdagang dalam sektor runcit, terdapat pengurangan yang ketara dalam kadar komisen yang satu masa dahulu dibayar kepada sekuriti dagangan. Jika anda mencarinya dalam talian, biasanya hari ini anda akan menemui broken dalam talian yang menawarkan hampir $10 untuk membuat dagangan saham. Sebelum zaman broker berdiskaun, broker perkhidmatan penuh mempunyai lebih kawalan ke atas pasaran dan mengenakan apa sahaja yuran mereka rasakan bersesuaian.

Sebagai contoh: 'Money Magazine' menerbitkan satu artikel pada 1992, sebaik selepas Internet memasuki pasaran pengguna. Dalam artikel ini, tertulis bahawa broker perkhidmatan sepenuh masa mengenakan 2.5% untuk dagangan saham. Jadi anda diminta membayar $250 komisen untuk berdagang 100 saham yang berdagang pada harga $100 setiap saham.


Tambah lagi, dagangan telah mendapat manfaat dengan dilakukan secara elektronik kerana maklumat boleh dihantar dengan pantas melalui Internet. Pedagang kekerapan tinggi, atau dikenali sebagai HFT, kerap dikenali sebagai penyebab kontroversi dan dituduh menyebabkan kekeringan pasaran saham yang lebih tinggi daripada purata.

Apakah kelebihan-kelebihan lain?

Kelebihan Teknologi Digital untuk Pelaburan

Untuk menyokong dakwaan ini dengan bukti lebih lanjut, satu kaji selidik dilakukan oleh Wharton Business School pada 2000 telah mengumpul semak manfaat-manfaat Internet dalam pelaburan kepada tiga titik utama. Yang pertama adalah ketelusan, atau keupayaan lebih besar untuk sekumpulan pelabur yang lebih besar untuk menganalisa maklumat sebelum membuat rumusan mereka sendiri berkenaan bagaimana menentukan kos sekuriti dengan betul.

Artikel ini juga menentukan harga-harga berbeza, yang menyumbang kepada kejatuhan broker-broker perkhidmatan penuh yang mengenakan harga lebih tinggi sehinggalah penerimaan dagangan Internet bermaksud kos yang tinggi telah dipotong.

Perkara terakhir yang dijelaskan artikel tersebut adalah penyahantaraan. Ini merujuk kepada keupayaan pelabur untuk meninggalkan budaya kuno di mana mereka menggunakan broker perkhidmatan penuh dan bertindak secara langsung melalui maklumat berkenaan sektor-sektor dagangan berbanding dicaj berlebihan.

Kita sedang memasuki zaman di mana AI dan pembelajaran mesin adalah teras, bermaksud teknologi pelaburan melalui Internet hanya akan menjadi lebih intuitif dan berkesan secara beransur-ansur. Ia mungkin dilakukan melalui Big Data atau blockchain, dan disebabkan ini, pelabur-pelabur moden lebih gembira mendapat lebih banyak kawalan ke atas aset mereka dan membuat keputusan dengan maklumat yang lebih banyak, dengan jasa manfaat Internet.

Post a Comment

Komen adalah tanggungjawab anda. Tertakluk pada Akta 588 SKMM. Untuk pengiklanan, boleh email ke editor@hasrulhassan.com.

Terbaru Lebih lama

Advertisement

Bisnes Shopee

Advertisement

BERMASALAH DENGAN HARTA PUSAKA?

Panduan Mengurus Harta Pusaka dan Hibbah. - Nak Tahu? Klik Sini Sekarang!!


Advertisement