Saya pasti ramai ibubapa yang membedung anak atau bayi mereka sebaik sahaja dilahirkan. Ia menjadi amalan sejak lama dahulu, dan dipercayai mampu mententeramkan bayi baru lahir. Ini adalah kerana keadaan bedung pada bayi ini menyerupai keadaannya semasa berada di dalam rahim ibu.

Kebiasaannya, jika melahirkan anak di hospital, jururawat atau bidan akan membantu dalam kaedah membedung bayi. Ibubapa baru akan diajar cara selamat dan betul membedung bayi.

Bedung Bayi Boleh Bawa Maut Jika Salah Melakukannya

Cara Nak Bedung Bayi Baru Lahir

Anak-anak saya kesemuanya dibedung sejak lahir. Malah, sejak bayi .. anak saya akan dipakaikan baju lengkap, dengan sarung tangan dan sarung kaki dan dibedung dengan napkin. Anak dibedung sehingga umur mereka telah cukup membolehkan mereka untuk meniarap atau berguling sendiri.

Ada ibubapa moden kini dah agak jarang membedung bayi mereka. Ada yang anggap bedung bayi itu boleh menyakitkan bayi dan membuatkan bayi rasa rimas. Malah, ada yang percaya ia boleh menyebabkan kematian!


Memang ada benarnya. Bedung bayi boleh menyebabkan kematian, jika cara-cara membedung tidak dilakukan dengan betul.

Bayi yang dibedung boleh berisiko Sindrom Kematian Bayi Mendadak atau SIDS jika ditidurkan secara terlangkup. Untuk elak SIDS, bayi dibedung perlu ditidurkan di belakangnya atau dengan kata lain secara terlentang.

Sesetengah kajian menunjukkan peningkatan risiko SIDS dan sesak nafas apabila bayi dibedung jika mereka diletakkan di bahagian perut mereka untuk tidur, atau jika mereka bergolek ke atas perut mereka.

Jelas, memang ada risiko. Namun, bedung bayi memang mempunyai kelebihan.


American Academy of Pediatrics (AAP) menyatakan bahawa apabila berbedung dilakukan dengan betul, ia dapat menjadi teknik yang efektif untuk membantu menenangkan bayi dan menggalakkan bayi untuk lebih mudah tidur.

Tetapi jika anda merancang untuk membedungkan bayi anda di rumah, anda perlu mengikuti beberapa garis panduan untuk memastikan anda melakukannya dengan selamat.

Cara Bedung Bayi Dengan Betul

  1. Bentangkan sehelai kain benang kapas (napkin) yang lembut di atas satu permukaan rata dan lipatkan sudut kanannya kira-kira 15cm ke bawah.
  2. Baringkan bayi dengan meletakkan kepalanya di atas kain tersebut.
  3. Tarik sudut terdekat pada tangan kirinya sambil menutupi badannya. Kemudian, masukkan bahagian depan pada bawah lengan kanannya dan mengelilingi belakang bayi.
  4. Tarik sudut hujung bawah ke atas hingga mencecah bawah dagunya.
  5. Tarik sudut kanan ke atas dan masukkannya ke bawah belakangnya di sebelah kiri.

Ada juga sesetengah bayi yang suka tangan mereka bebas bergerak. Jika si kecil mula meronta dan kelihatan tidak selesa, cuba lepaskan tangan mereka dengan cara hanya membedung bayi pada bahagian bawah ketiaknya.

Selain daripada kaedah atau cara betul membedung bayi, ibubapa juga harus ambil perhatian mengenai beberapa perkara berikut:

  • Letakkan bayi anda di bahagian belakangnya untuk tidur, dan pantau dia untuk memastikan dia tidak bergolek semasa dibedung.
  • Jangan mempunyai selimut longgar di katil bayi anda. Selimut longgar, termasuk selimut bedung yang tidak digunakan, boleh menutup muka bayi anda dan meningkatkan risiko untuk mati lemas.
  • Sentiasa berhati-hati apabila membeli produk yang mendakwa boleh mengurangkan risiko SIDS. Bucu, kedudukan, tilam khas dan permukaan tidur khusus tidak ditunjukkan untuk mengurangkan risiko SIDS, menurut AAP.
  • Bayi anda berada dalam keadaan yang paling selamat di dalam katil bayi atau bassinetnya sendiri, bukan di atas katil anda.
  • Bedung boleh meningkatkan peluang bayi anda untuk menjadi sangat panas, jadi elakkan membiarkan bayi anda terlalu panas. Bayi mungkin terlalu panas jika anda melihat bayi anda berpeluh, rambut yang lembap, pipi memerah, ditumbuhi ruam panas, dan pernafasan yang cepat.
  • Pertimbangkan untuk menggunakan puting palsu untuk tidur siang dan tidur.
  • Letakkan katil bayi di kawasan yang sentiasa bebas asap.

Artikel Asal: HelloDoktor

7 Ulasan

Komen adalah tanggungjawab anda. Tertakluk pada Akta 588 SKMM. Untuk pengiklanan, boleh email ke editor@hasrulhassan.com.

  1. Betul juga kann, salah bedung, boleh bawa maut, Saya dulu belajar step by step masa arwah atuk saya ajar, maklumlah kalau anak sulung kan kita lebih prihatin, masuk anak dan 3, nak bedung pun anak yang tak nak hahahaha

    BalasPadam
    Balasan
    1. Org dedulu walaupun tak ada pengetahuan sains, tetapi kerana pengalaman mereka .. byk petua boleh dipraktikkan untuk kebaikan.

      Padam
  2. Mrs. A dulu pun emak yang ajar bedung.
    Lagipun bila tidur takdelah baby terkejut-kejut.

    BalasPadam
  3. good info ni.. kalau salah bedung pun susah. tambah2 yg berpantang sendiri tanpa balik rumah parents

    BalasPadam
    Balasan
    1. Biasanya bidan hospital akan ajar .. tu masa daftar .. beritahu ni first baby, so penjagaan lain skit utk ibu pertama kali

      Padam
  4. btul tu..tgk skrg rmai yg xbedung anak. paling rare masa pantang pun boleh bw anak kcil sana sini mcm biasa je

    BalasPadam

Catat Ulasan

Komen adalah tanggungjawab anda. Tertakluk pada Akta 588 SKMM. Untuk pengiklanan, boleh email ke editor@hasrulhassan.com.

Terbaru Lebih lama

Advertisement

Bisnes Shopee

Advertisement

BERMASALAH DENGAN HARTA PUSAKA?

Panduan Mengurus Harta Pusaka dan Hibbah. - Nak Tahu? Klik Sini Sekarang!!


Advertisement