Awak penting. Ini adalah konsep utama dalam mengajar anak-anak menghargai diri mereka. Ia juga merupakan elemen penting dalam disiplin positif. Mengajar anak-anak bahawa keputusan atau tindakan yang mereka ambil adalah penting - dan mempunyai akibat - dapat membantu mereka belajar disiplin diri.

Berikut adalah beberapa idea untuk membantu kanak-kanak belajar melalui pilihan yang mereka buat.

Ajar Anak Anda Untuk Mengetahui Akibat Daripada Tindakan Yang Dilakukan

Tips Keibubapaan

1. Tetapkan harapan, bukan ancaman

Maklumkan anak anda terdahulu mengenai harapan anda terhadap tingkah laku baik mereka sebelum situasi tertentu. Sebelum menonton filem, bincangkan kepentingan berdiam diri ketika menonton supaya semua orang dapat menikmati filem. Biarkan anak anda tahu bahawa anda perlu meninggalkan pawagam jika dia bising.

Apabila anda menetapkan akibat yang jelas, anda membuka jalan untuk mendapatkan hasil yang lebih positif.

2. Ikuti dengan akibat yang sejajar

Berusahalah untuk menghubungkan akibat dengan tingkah laku tertentu. Sebagai contoh, jika anak anda tidak mengemaskan bilik, akibatnya adalah dia perlu membersihkannya sebelum dibenarkan main.

Akibat yang tidak berkaitan dengan berkemas - seperti tidak mempunyai pencuci mulut - bukan akibat semula jadi, dan mungkin sukar difahami oleh anak-anak.

3. Konsisten

Harapan dan akibat yang dapat diramalkan dapat membantu anak berasa selamat. Kanak-kanak yang merasa selamat kurang bersikap menentang. Tetapkan batasan dan peraturan yang jelas dengan kebaikan dan logik membantu anak-anak mempelajari faedah tingkah laku positif.

4. Bincangkan akibatnya

Sekiranya boleh, galakkan anak anda untuk membuat keputusan, dan bukannya membuat keputusan untuk mereka.

Apa yang berlaku jika anda tidak menggosok gigi? Melibatkan anak-anak dalam mempertimbangkan akibat dari tingkah laku mereka sendiri dapat membantu membina kemahiran membuat keputusan.

Sumber: FrogSchool

2 Ulasan

Komen adalah tanggungjawab anda. Tertakluk pada Akta 588 SKMM. Untuk pengiklanan, boleh email ke editor@hasrulhassan.com.

  1. Simple but padat dan bermanfaat. TQ! Jemput join my GA :) http://www.aimisyahirah.com/2020/09/special-september-giveaway-by-misya.html

    BalasPadam

Catat Ulasan

Komen adalah tanggungjawab anda. Tertakluk pada Akta 588 SKMM. Untuk pengiklanan, boleh email ke editor@hasrulhassan.com.

Terbaru Lebih lama

Advertisement

Bisnes Shopee

Advertisement

BERMASALAH DENGAN HARTA PUSAKA?

Panduan Mengurus Harta Pusaka dan Hibbah. - Nak Tahu? Klik Sini Sekarang!!


Advertisement