Membeli rumah merupakan satu pelaburan yang paling berharga. Oleh itu, pertimbangan dan perancangan kewangan yang rapi dan teliti perlu dilakukan sebelum mengambil langkah seterusnya. Ia juga penting untuk elakkan diri daripada terkena bahana 'penipuan' dalam pinjaman perumahan.

Jika memiliki sebuah rumah adalah sebahagian daripada matlamat kewangan anda, maka anda perlu menilai kemampuan anda berdasarkan simpanan dan pendapatan. Cara paling cepat ialah dengan menggunakan kalkulator pinjaman perumahan untuk mengira ansuran bulanan, jumlah pinjaman yang perlu dibayar dan jumlah faedah untuk sebarang pakej pinjaman perumahan.

5 Fakta Berkaitan Pinjaman Perumahan

5 Fakta Berkaitan Pinjaman Perumahan
Fakta Berkaitan Pinjaman Perumahan
Perkara yang ramai teringin tahu ialah bagaimana nak mendapatkan pinjaman perumahan yang tepat dan betul dengan keperluan. Amnya, ramai yang mendapatkan pinjaman perumahan daripada institusi perbankan yang menawarkan pelbagai pakej pinjaman untuk memenuhi keperluan unik pengguna.

Cara Mendapatkan Pinjaman Perumahan

Pun begitu, adalah juga sangat penting untuk anda membuat perbandingan sebelum membuat keputusan agar ia tidak akan menjadi satu bebanan kewangan di masa hadapan. Perbandingan yang saya maksudkan adalah:
  • kadar faedah
  • ciri-ciri pinjaman
  • yuran dan caj
  • kualiti perkhidmatan 
Untuk memastikan proses permohonan pinjaman perumahan berjalan lancar, anda perlu memastikan semua dokumen yang dikehendaki dalam proses membuat permohonan pinjaman perumahan adalah lengkap.

3 Jenis Pakej Pinjaman Perumahan

Jenis Pakej Pinjaman Perumahan
Terdapat 3 jenis pakej pinjaman perumahan yang biasa terdapat di institusi kewangan. Anda boleh memilih sama ada pinjaman berjangka, overdraf atau gabungan kedua-duanya bergantung kepada keadaan kewangan anda. Jadual di bawah menunjukkan perbezaan pembiayaan-pembiayaan ini:

Pinjaman Berjangka

  • Pinjaman dengan kadar bayaran ansuran bulanan yang tetap di dalam tempoh tertentu, misalnya selama 30 tahun
  • Bayaran ansuran merangkumi jumlah wang pokok dan faedah yang dikenakan

Kemudahan Overdraf

  • Kemudahan kredit yang boleh digunakan bila-bila masa berdasarkan had kredit yang telah ditentukan
  • Bayaran ansuran bulanan tidak ditetapkan tetapi faedah dikira berdasarkan baki harian
  • Keperluan membayar balik pinjaman adalah fleksibel dan peminjam bebas untuk menggunakan semula kemudahan pinjaman yang telah dibayar balik
  • Faedah yang dikenakan biasanya lebih tinggi daripada pinjaman berjangka 
[post_ads]

Gabungan

  • Sebagai contoh, 70% diberi sebagai pinjaman berjangka dan 30% sebagai overdraf
  • Bahagian pinjaman berjangka perlu dibayar balik mengikut jadual
  • Pembayaran balik overdraf adalah lebih fleksibel

Margin Pembiayaan

Margin Pembiayaan Pinjaman Perumahan
Salah satu perkara penting sebelum anda ambil keputusan untuk memohon pinjaman perumahan ialah berapa jumlah pembiayaan yang akan anda terima. Selalunya, bergantung kepada nilai pasaran rumah, margin pembiayaan boleh mencecah sehingga 95% daripada harga rumah. Ada juga institusi yang memberikan pembiayaan sehingga 100%. Pun begitu, sekali lagi anda perlu lihat pada terma dan syarat dalam pakej pinjaman yang ditawarkan.
[Panduan] Bermasalah Untuk Lulus Pinjaman Perumahan? Klik Sini Untuk Penyelesaiannya
Margin pembiayaan mungkin dipengaruhi oleh faktor-faktor berikut:
  1. Jenis hartanah
  2. Lokasi hartanah
  3. Umur peminjam
  4. Jumlah pendapatan peminjam

Tempoh dan Ciri-Ciri Pinjaman Perumahan

Lazimnya tempoh pinjaman ditetapkan sehingga 30 tahun atau sehingga peminjam mencapai umur 65 tahun, mengikut mana yang dahulu. Sekali lagi, ada institusi kewangan yang menawarkan tempoh pinjaman yang lebih lama, dan ada juga yang fleksibel. Seperti dinyatakan di atas, tempoh pinjaman juga bergantung dengan faktor seperti jenis hartanah, lokasi, umur peminjam dan jumlah pendapatan peminjam selain kadar pembayaran yang mampu.
Fakta Berkaitan Pinjaman Perumahan
[post_ads_2]
Pakej perumahan yang ditawarkan setiap institusi perbankan menawarkan ciri-ciri yang berlainan. Oleh itu jangan membuat keputusan berdasarkan kepada satu ciri tertentu sahaja. Ciri-ciri seperti terma pembayaran semula yang lebih fleksibel atau skim pembayaran semula berperingkat perlu dipertimbangkan agar sesuai dengan kemampuan pembayaran semula anda.

Insurans

Perlindungan insurans merupakan salah satu aspek penting apabila anda membeli rumah kerana insurans memberikan anda perlindungan daripada segi kewangan untuk anda dan yang tersayang. Pertimbangkan polisi insurans tersebut untuk perlindungan. Terdapat dua insurans yang biasa ditawarkan atau disediakan dalam pakej pinjaman perumahan di Malaysia:
  1. Polisi Insurans Empunya Rumah/Kebakaran
  2. Insurans Nyawa Gadai Janji (MRTA)
Apabila memohon pinjaman perumahan, anda perlu mengetahui hak dan tanggungjawab anda sebagai peminjam serta institusi perbankan kerana anda akan berurusan dengan institusi perbankan di dalam tempoh yang panjang.

Anda tentu akan bertanya, jika tak ada modal, tak ada duit, boleh ke nak beli rumah ni? Sebenarnya ada cara, nak tahu? Klik Sini.

Untuk info dan maklumat lanjut lebih lagi mengenai pinjaman perumahan, klik sini - Panduan Pinjaman Perumahan BankInfo

3 Ulasan

Komen adalah tanggungjawab anda. Tertakluk pada Akta 588 SKMM. Untuk pengiklanan, boleh email ke editor@hasrulhassan.com.

  1. Terima kasih kongsi info ni. Baru dapat sedikit gambaran tentang pinjaman untuk perumahan.

    BalasPadam
  2. kena bookmark tentang ni, senang nak baca balik bila nak beli rumah nanti

    BalasPadam

Catat Ulasan

Komen adalah tanggungjawab anda. Tertakluk pada Akta 588 SKMM. Untuk pengiklanan, boleh email ke editor@hasrulhassan.com.

Terbaru Lebih lama

Advertisement

Bisnes Shopee

Advertisement

BERMASALAH DENGAN HARTA PUSAKA?

Panduan Mengurus Harta Pusaka dan Hibbah. - Nak Tahu? Klik Sini Sekarang!!


Advertisement