Cara mudah untuk kekalkan kesegaran Halia dan Serai di rumah. Aha ... lama saya tak kongsikan tips dapur di blog saya ni. Bukannya tak ada idea... idea tu ada, cuma tak tertulis je. Maaf kalau ada yang tertunggu post seperti ini di dalam email mereka.

Kali ini saya nak kongsikan tips mengenai cara nak kekalkan kesegaran dua bahan utama dalam resepi Melayu. Serai dan halia antara bahan yang sering digunakan terutama dalam menu resepi Gulai Lemak Cili Api, Tomyam, dan kalau dalam musim Raya, banyak digunakan untuk memasak Rendang Pedas - seperti Rendang Ayam, Rendang Daging, Rendang Itek, Rendang Tok, Masak Daging Dendeng dan macam-macam lagilah.

Cara Mudah Kekalkan Kesegaran Halia dan Serai

Cara Mudah Kekalkan Kesegaran Halia dan Serai
Bahan-bahan untuk memasak perlu dalam keadaan segar supaya nanti rasa masakan akan jadi sedap. Paling penting, menu resepi yang kita masak tu akan kekal bertahan lebih lama. Jika bahan utama tak berapa nak segar, ada kenampakkan macam dah membusuk, ia mungkin akan jejaskan rasa dan ketahanan.

Tak susah pun nak kekalkan kesegaran halia dan serai. Seperti yang telah dibuat oleh isteri saya .... anda hanya perlukan satu bekas yang sesuai untuk mengisi dua bahan tersebut. Ianya mestilah cukup besar, terutama untuk mengisi potongan batang serai dan ketulan halia.

Lihat pada gambar-gambar di bawah. Ianya adalah cara yang dilakukan oleh isteri saya untuk memastikan serai dan halia kekal segar.
Cara Mudah Halia Serai Segar
Isteri saya menggunakan balang kedap udara, recycle daripada bekas isi kuih raya je. Masukkan air ke dalam bekas, sehingga hampir penuh .... dan kemudian, masukkan dua bahan tadi. Simpan ia di dalam peti ais rumah anda, jangan lak letak kat bahagian freezer .. kang kejung keras lak, susah lak nak dicairkan bila nak guna ..hahaha.

Simpan di peti ais rumah sendiri, bukan peti ais kat rumah jiran .. marah lak dia .. kah kah kah.

Oh ya, anda boleh je sediakan dua bekas berasingan untuk serai dan halia. Ia terpulang pada anda. Jika peti ais rumah anda besar, bolehlah buat dua bekas asing. Tapi dalam kes saya ni, letak je sekali, lagipun bila nak guna terus je keluarkan sekali. Ruang dalam peti ais pun boleh jimat, ye tak?

In Sha Allah, serai dan halia anda akan kekal segar seperti baru anda beli dari pasaraya, atau baru anda ambil dari taman herba anda ... huhu.

Tak susah kan? Boleh buat ... cubalah ye ... :)
Cara Mudah Halia Serai Segar - Tips Dapur

6 Ulasan

Komen adalah tanggungjawab anda. Tertakluk pada Akta 588 SKMM. Untuk pengiklanan, boleh email ke editor@hasrulhassan.com.

  1. nice sharing leh buat kat rumah ni... mmg selalu kering bahan ni, time nak guna cari dahkering... huh, nampak sangat jarang masak... hehe

    BalasPadam
  2. OOO..GITU YER..MESTI TRY NI...ASAL NK GUNA TFK DH KERING...RUGI BELI BYK2

    BalasPadam
  3. semua pencetus adalah bakteria..benda yang bakteria tak gemar tu kita lakukan hehe..bagi halang mereka dari menyerang

    BalasPadam
    Balasan
    1. Yang saya pelik ialah, bakteria banyak dalam air ... kan kan?

      Padam

Catat Ulasan

Komen adalah tanggungjawab anda. Tertakluk pada Akta 588 SKMM. Untuk pengiklanan, boleh email ke editor@hasrulhassan.com.

Terbaru Lebih lama

Advertisement

Bisnes Shopee

Advertisement

BERMASALAH DENGAN HARTA PUSAKA?

Panduan Mengurus Harta Pusaka dan Hibbah. - Nak Tahu? Klik Sini Sekarang!!


Advertisement