Hacksaw Ridge. Siapa belum tonton filem ni, memang saya syorkan untuk tonton. Memamg best walaupun sedikit slow di awal plot cerita. Saya tonton filem Hacksaw Ridge secara online je. Tak tahu pun bahawa filem ini baru nak ditayangkan di pawagam Malaysia. Kalau tak silaplah, filem Hacksaw Ridge ditayangkan di pawagam Malaysia mulai pertengahan Februari 2017.

Filem ini adalah filem aksi perang dan juga drama. Anda perlu hadam plot cerita drama di awal filem ini sebelum dipersembahkan dengan aksi di medan perang yang memang best. Ia merupakan sebuah filem berdasarkan kisah benar Desmond Doss, seorang tentera bersekutu ketika perang dunia kedua.

Filem Hacksaw Ridge Memang Best Mesti Tonton

Hacksaw Ridge Memang Best
Siapa Desmond Doss ini? Kenapa kisahnya difilemkan? Dan kenapa saya syorkan anda untuk tonton filem ini?

Desmond Doss adalah seorang tentera U.S. Namanya terpahat dalam sejarah ketenteraan U.S sebagai seorang tentera yang berjaya menyelamatkan 75 rakan tenteranya yang lain tanpa melepaskan sebutir peluru pun. Malah Desmond Doss tidak membawa sebarang senjata api. Peristiwa ini berlaku di Okinawa, ketika Amerika Syarikat cuba menduduki satu rabung yang strategik dikuasai tentera Jepun dinamakan Hacksaw Ridge.
Hacksaw Ridge Filem Mesti Tonton

Inilah keistimewaan filem ini, iaitu kisah Desmond Doss, seorang anggota tentera yang berjaya menyelamatkan 75 rakan tentera di Hacksaw Ridge tanpa sebarang senjata - tanpa melepaskan sebutir peluru pun. Kisahnya memang menakjubkan.

Hacksaw Ridge is the extraordinary true story of Desmond Doss (Andrew Garfield) who, in Okinawa during the bloodiest battle of WWII, saved 75 men without firing or carrying a gun. He was the only American soldier in WWII to fight on the front lines without a weapon, as he believed that while the war just justified, killing was nevertheless wrong. As an army medic, he single-handedly evacuated the wounded from behind enemy lines, braved fire while tending to soldiers and was wounded by a grenade and hit by snipers. Doss was the first conscientious objector awarded the Congressional Medal of Honor.

Ok. Ada satu terms dalam filem Hacksaw Ridge yang saya tak reti nak terjemahkan - Conscientious Objector. Itu sebab saya copy-paste sinopsis dari Cinema Online ...

"A conscientious objector is an "individual who has claimed the right to refuse to perform military service" on the grounds of freedom of thought, conscience, or religion."
Siapa yang sukakan sebuah kisah perang, kisah benar, ada drama, ada semangat patriotik, ada kepercayaan, maka filem Hacksaw Ridge ini sebuah filem terbaik untuk anda tonton.

Saya berikan penarafan 4.5 bintang dari 5 bintang untuk filem ini.

Wajah Sebenar Desmond Doss dan Dorothy (Isteri)

Di bawah ini adalah wajah sebenar Desmond Doss, wira perang yang telah menyelamatkan 75 askar semasa peperangan WW2 di Hacksaw Ridge.
Gambar Desmond Doss
Gambar Desmond Doss dan Isteri

Fakta Menarik

Orait, ada beberapa point menarik untuk saya kongsikan kepada anda mengenai filem ini..
  1. Filem ini dihasilkan oleh Mel Gibson
  2. Sekali pandang ia adalah filem perang dunia kedua, tetapi sebenarnya sebuah filem tentang kepercayaan dan pegangan agama.
  3. Peperangan di Hacksaw Ridge adalah yang paling berdarah di rantau Asia Pasifik semasa Perang Dunia Kedua.
  4. Desmond Doss meninggal pada tahun 2016 di usia , tahun di mana filem ini mula ditayangkan.
  5. Menyelamatkan 75 orang askar cedera tanpa bantuan, tanpa senjata adalah sesuatu yang sangat luarbiasa apatah lagi dikelilingi oleh musuh.
  6. Walaupun peperangan itu dilihat untuk membunuh .. tetapi filem ini menunjukkan bahawa peperangan itu adalah untuk menyelamatkan.
  7. Untuk lebih banyak fakta menarik mengenai filem ini, boleh baca di sini - http://collider.com/hacksaw-ridge-things-to-know

Tonton Hacksaw Ridge Secara Online

Nak tonton secara online HD version? Boleh klik ke pautan berikut - http://lynk.my/PU5k


2 Ulasan

Komen adalah tanggungjawab anda. Tertakluk pada Akta 588 SKMM. Untuk pengiklanan, boleh email ke editor@hasrulhassan.com.

Catat Ulasan

Komen adalah tanggungjawab anda. Tertakluk pada Akta 588 SKMM. Untuk pengiklanan, boleh email ke editor@hasrulhassan.com.

Terbaru Lebih lama

Advertisement

Bisnes Shopee

Advertisement

BERMASALAH DENGAN HARTA PUSAKA?

Panduan Mengurus Harta Pusaka dan Hibbah. - Nak Tahu? Klik Sini Sekarang!!


Advertisement