Senarai Blog Yang Dah Wujud Sejak 2010. Ramai rakan blogger saya yang dulu dikenali ramai dah tutup blog masing-masing. Kalau ada pun, dah kurang aktif dan sangat jarang update entri atau blog post terbaru. Bukan mereka tak mahu menulis lagi, tapi biasalah .. ada sebab dan musabab mereka sudah berhenti dan kurang aktif dalam dunia blog Malaysia.

Mungkin ada yang kata .. "Ala .. derang dah tak popular, follower pun tak ramai" ... haipp .. jangan kata begitu. Ada rakan blogger yang dah tak aktif sebelum ini ada puluh ribu follower blog, malah mereka ada pengikut yang sangat setia hingga bila ada post baru muncul, bukan setakat puluh .. malah ratusan komen diterima untuk satu post tau ... saya pun kagum!

Tapi, masih ramai juga rakan blogger yang saya kenal sebelum tahun 2010 masih lagi aktif dengan blog masing-masing. Anda nak kenal dengan blog-blog yang dah wujud lama ni tak?

Senarai Blog Malaysia Dah Wujud Sejak 2010

Senarai Blog Malaysia Dah Wujud Sejak 2010
Ok .. di kesempatan ini, saya nak senaraikan blog-blog Malaysia yang dah wujud sebelum dan sejak 2010 lagi. Ramai lagi sebenarnya ... meh lihat senarai yang ada. Kalau sudi, terjah mereka .. dan tanyakan khabar. Mana tahu, jika anda seorang blogger baru .. boleh dapat tips dan panduan untuk mantapkan blog daripada mereka.
  1. http://anarm.net
  2. http://www.nurfuzie.com
  3. http://khairulnawawi.blogspot.my
  4. http://blog.cahayadiana.com
  5. http://www.izzatisuhaide.com
  6. http://www.ruggedmom.com
  7. http://sayasyiera.blogspot.my
  8. http://www.opzzpinky.my
  9. http://www.mizzseven.com/
  10. http://www.enyabdullah.com/
  11. http://dihatisara.blogspot.my/
  12. http://fazrol.com/
  13. http://www.eyzamiel.com/
  14. http://www.pipoq.my/
  15. http://akuislam.com/blog/
  16. http://www.adzril.com/
  17. http://ismiqbal.blogspot.my/
  18. http://novaleeza.blogspot.my/
  19. http://storymoryluahanku.blogspot.com/
  20. http://msvelentine.blogspot.my/
  21. http://ihazaliza.blogspot.my/
  22. http://ninamirza.com/
  23. http://www.cikpjaz.com/
  24. http://www.mamajue.com
  25. http://khairulzamri.com/
  26. http://aizuddin.com/
  27. http://aizamia3.blogspot.my/
  28. http://www.isaactan.net/
  29. http://puterahelmei.blogspot.my/
  30. http://coratcoretpinkummi.blogspot.my/
Cukup saya senaraikan 30 blog ini dahulu .. ada banyak lagi sebenarnya saya nak senaraikan, malah .. kalau anda refer pada status FB saya di sini - memang ramai blogger yang dulu diam skarang sudah kembali aktif menulis.
Walaupun saya mempunyai ramai pengikut (followers) yang terdiri dari kalangan blogger di Facebook, banyak di antara mereka yang belum benar-benar saya kenal, dan sangat jarang bertemu .. malah ada yang tidak pernah bertemu lagi. Hanya segelintir sahaja yang pernah saya jumpa di SBB2014 dan SBB2016.

Harapnya lebih ramai rakan blogger yang dikenali di ruangan maya dapat ketemu muka dan bersapa. Bukan apa, kadang bila bertemu ini lebih banyak input dan ouput boleh dapat ... dan saya pastilah sangat suka untuk berkongsi pengalaman dan ilmu yang saya ada.
In Sha Allah, di lain waktu saya akan senaraikan lebih ramai rakan blogger yang dah lama berblog sejak tahun 2010 dan sebelumnya. Saya boleh kata, jika tiada mereka ini .. tiadalah wujud blogger dan blog baru .. sebab saya pasti, ada di antara blog dan blogger baru yang terinspirasi disebabkan blogger-blogger lama ini.

Jika sudi, boleh follow saya di FB.com/blogger.hasrulhassan atau menerusi Fanpage FB.com/bloghasrulhassan Semoga sama-sama bina ukhwah dan manfaatkan blog untuk kesejahteraan dan kebaikan.

15 Ulasan

Komen adalah tanggungjawab anda. Tertakluk pada Akta 588 SKMM. Untuk pengiklanan, boleh email ke editor@hasrulhassan.com.

  1. tu dia punya ramai juga otai blogger yang ada sejak 2010 tu

    BalasPadam
  2. ehhh..blog saya ada jugak laaa..terima kasih bro HH.. :)

    BalasPadam
  3. baru nk start berblog balik.. blog personal buang dh..

    BalasPadam
  4. Ramai juga ye..jap nk blogwalking ni..

    BalasPadam
  5. OK. Blog saya tiada. Huhuhu...

    nak singgah blog mereka lah...

    BalasPadam
  6. Tahniah buat 30 blog yang terpilih oleh sifu HH...

    Posting terbaru AM Rumah Idaman : Stainless Steel Water Tank

    Ikhlas dari
    AlongMisuari.com

    BalasPadam
  7. blogger suam-suam kuku jer even dr 2010 hee

    BalasPadam
  8. Ramai yang tak berapa kenal, mungkin pernah singgah sekali sekala kot... sebab sekarang ni dah semakin banyak blog baru.

    BalasPadam
  9. website saya ni pun sebenarnya dah wujud sebelum 2010 lagi tetapi terpaksa rebranding balik dan tukar skop niche, artikel lama saya buang 100%, fokus ecommerce pula, hehhe

    BalasPadam

Catat Ulasan

Komen adalah tanggungjawab anda. Tertakluk pada Akta 588 SKMM. Untuk pengiklanan, boleh email ke editor@hasrulhassan.com.

Terbaru Lebih lama

Advertisement

Bisnes Shopee

Advertisement

BERMASALAH DENGAN HARTA PUSAKA?

Panduan Mengurus Harta Pusaka dan Hibbah. - Nak Tahu? Klik Sini Sekarang!!


Advertisement