Ohh begini rupanya cara nak makan buah Manggis. Saya tak pernah tahu pun, dan saya fikir ramai juga antara penggemar buah Manggis yang tak tahu kaedah dan langkah yang akan saya tunjukkan ini. Jika nak makan buah Manggis dengan cara yang betul, bersih, tak nampak comot .. maka ikuti 3 langkah ini untuk makan buah Manggis.

Buah Manggis selalunya akan hadir bersama buah Durian. Jika Durian digelar Raja Buah, Manggis pula digelar Permaisuri buah. Salah satu sebabnya ia digelar sebegitu kerana adanya tombol atau disebut tampuk seolah seperti mahkota di atas buah Manggis ini.

Begini Cara Betul Nak Makan Buah Manggis. Ikuti 3 Langkah Ini !!

3 Langkah Betul Makan Manggis
Selalunya kalau saya nak makan buah Manggis, saya akan tekan dengan kedua belah tapak tangan saya, sehingga ia terbuka. Kadang terlebih tekan, sampai airnya merecik ke pakaian ... dan isi dalam abis lunyai dan penyek.

Ikuti enam langkah ini, yang sebenar dan sebetulnya untuk menikmati buah Manggis ...

Langkah 1 - Tekan Tampuk Manggis

Tekan tampuk buah Manggis dengan perlahan. Jangan terlalu kuat, cukup sekadar buat ia merekah seperti ditunjukkan pada gambar-gambar di bawah ini.
3 Langkah Betul Makan Manggis
3 Cara Betul dan Mudah Untuk Makan Manggis

2 - Tekan Sisi Buah Manggis Dengan Jari Anda

Tekan kedua belah sisi buah Manggis seperti ditunjukkan di bawah ini. Gunakan jari jemari anda. Dan bukan dengan tapak tangan yang selalu ramai lakukan. Tekan sehingga ternampak isi putih buah Manggis yang sedap lagi lazat tu ....
3 Cara Betul dan Mudah Untuk Makan Manggis

3- Buang Kulit Buah Manggis

Sekarang, buang kulit buah Manggis yang telah terbuka tu. Dan silalah nikmati isi buah Manggis yang elok cantik molek putih ... ngaaapppp terus ... sedapppp ... huhu.
3 Cara Betul dan Mudah Untuk Makan Manggis
3 Cara Betul dan Mudah Untuk Makan Manggis
Begitulah hebatnya ciptaan Allah S.W.T. Selama ini saya pasti tak ramai yang tahu kegunaan 'mahkota' Manggis .. rupanya ia boleh jadi tangkai pemegang untuk menikmati kesedapan buah ini yang masam-masam manis.

Sekarang, saya dah tahu, anda juga dah tahu ... terima kasih kepada rakan blogger Eyriqazz.com yang sudi kongsikan ia di blognya ....

3 Ulasan

Komen adalah tanggungjawab anda. Tertakluk pada Akta 588 SKMM. Untuk pengiklanan, boleh email ke editor@hasrulhassan.com.

  1. huk alo..mcm tu rupanya..selalu aku tekan je dari tepi..tengok bawah sebab nak tengok berapa ulas ada..ehhe

    BalasPadam
  2. Perkenalkan, saya dari tim kumpulbagi. Saya ingin tau, apakah kiranya anda berencana untuk mengoleksi files menggunakan hosting yang baru?
    Jika ya, silahkan kunjungi website kami www.kumpulbagi.com atau www.facebook.com/kumpulbagi/ untuk info selengkapnya.

    Di sana anda bisa dengan bebas share dan mendowload foto-foto keluarga dan trip, music, video, filem dll dalam jumlah dan waktu yang tidak terbatas, setelah registrasi terlebih dahulu. Gratis :)

    BalasPadam

Catat Ulasan

Komen adalah tanggungjawab anda. Tertakluk pada Akta 588 SKMM. Untuk pengiklanan, boleh email ke editor@hasrulhassan.com.

Terbaru Lebih lama

Advertisement

Bisnes Shopee

Advertisement

BERMASALAH DENGAN HARTA PUSAKA?

Panduan Mengurus Harta Pusaka dan Hibbah. - Nak Tahu? Klik Sini Sekarang!!


Advertisement