Bukan mudah. Serius .. ia sesuatu yang sangat mencabar bagi diri saya. Tahun ini (2016) adalah pertama kali saya berada di dalam bulan Ramadhan sebagai seorang house husband, tanpa ada isteri di sini sepenuhnya. Isteri saya terpaksa berjauhan beberapa ketika dalam bulan Ramadhan 1437H ini disebabkan perlu menumpukan minda pada peperiksaan akhir sarjana di Universiti Malaya.

Awal Ramadhan, saya masih lagi boleh selesa, kerana isteri masih lagi belum bertolak ke Kuala Lumpur. Walaupun dalam minggu ulangkaji, isteri saya seolah tidak sanggup saya bersendirian untuk handle anak-anak di permulaan puasa. Apatah lagi, bila ketiga-tiga anak saya berazam untuk berpuasa penuh tahun ni.

Cabaran #1 Diri Aku Sebagai House Husband Sewaktu Ramadhan

Namun, tidak boleh tidak .. saya dan isteri perlu menerima hakikat bahawa peperiksaan akhir ini sangat penting untuk memastikan isteri saya lulus untuk kursus sarjana. Al maklumlah, pengajian ditanggung oleh pihak kerajaan, amanah dan tanggungjawab tersebut perlu digalas dengan baik. Kalau tidak, nanti akan timbul perkara yang tidak molek selepas tamat pengajian.
Cabaran #1 House Husband Sewaktu Ramadhan
Ia bukan mudah untuk isteri saya. Saya juga bukan mudah untuk melihat isteri saya bertungkus-lumus siang dan malam, sampai pening-pening kepala nak hafal dan ingat banyak perkara supaya dapat lulus peperiksaan. Nak bantu dari sudut untuk lulus exam, memang tak dapatlah .. ia di luar kemahiran, pengetahuan dan kepakaran saya .. ... hanya dapat angguk dan geleng sahaja ... kui kui kui.

Tapi isteri saya ni cukup hebat. Dalam sibuk-sibuk untuk hadapi persediaan Ramadhan, dia sempat lagi pergi ke perpustakaan awam untuk study. Saya kagum betul dengan kekuatan yang ada pada dia. Kalau sayalah, uhhh memang azab rasanya nak study berpuluh bab ... bertimbun nota kuliah dan rujukan, nak nak lagi subjek yang memang payah dan susah.

Bila time nak berbuka puasa, isteri saya sediakan pelbagai juadah yang memang saya tak dapat nak tandingi. Anak-anak seronoklah dapat makan sedap-sedap, termasuklah saya .. weeee ....
Isteri masak untuk berbuka puasa
Ini cabaran pertama saya sewaktu Ramadhan tahun ni. Saya perlu bantu isteri dari segi mental supaya dia bersedia menghadapi peperiksaan yang akan dihadapi.


Nantikan kisah cabaran yang kedua pula .... huhuhu .. saya sebagai house husband di bulan Ramadhan.

5 Ulasan

Komen adalah tanggungjawab anda. Tertakluk pada Akta 588 SKMM. Untuk pengiklanan, boleh email ke editor@hasrulhassan.com.

  1. Assalammualaikum Bro HH..in sya Allah moga apa yang dikorbankan sekarang bakal menjadi suatu yang manis kelak...ameen :)

    BalasPadam
  2. yeah..teruskan usaha sis..n tuan blog teruskan support isteri..smoga dipermudahkan..amin

    BalasPadam
  3. Hebatnya wanita boleh aje multi tasking.
    Semoga dipermudahkan.

    BalasPadam

Catat Ulasan

Komen adalah tanggungjawab anda. Tertakluk pada Akta 588 SKMM. Untuk pengiklanan, boleh email ke editor@hasrulhassan.com.

Terbaru Lebih lama

Advertisement

Bisnes Shopee

Advertisement

BERMASALAH DENGAN HARTA PUSAKA?

Panduan Mengurus Harta Pusaka dan Hibbah. - Nak Tahu? Klik Sini Sekarang!!


Advertisement