Semakan keputusan kemasukan tingkatan 1 dan tingkatan 4 ke MRSM seluruh Malaysia 2016 kini boleh dilakukan menerusi portal rasmi MARA bermula 4 Februari 2016. Semakan keputusan kemasukan ke sekolah-sekolah MRSM seluruh Malaysia adalah untuk kemasukan dan pendaftaran pelajar baru MRSM pada 15 Februari 2016 (kecuali MRSM Kuala Krai pada 20 Mac 2016).

Fuh, ramai ibu bapa malah pelajar yang menunggu untuk membuat semakan kemasukan ke MRSM bagi sesi 2016 ni. Ini termasuklah abang ipar saya yang mempunyai anak yang telah lulus cemerlang di dalam UPSR tahun 2015 yang lalu. Sekarang ni, anak abang ipar saya sudah pun memulakan pengajian di SM Sains Bagan Datoh, Perak.

Semakan Online Kemasukan MRSM 2016

Ramai yang mengatakan bahawa mereka yang telah terpilih ke Sekolah Berasrama Penuh (SBP) tidak akan berpeluang untuk masuk ke Tingkatan 1 atau 4 di MRSM, hatta telah menduduki peperiksaan khas MRSM dan lulus cemerlang. Sejauh mana kebenarannya, saya kurang pasti. Apa yang saya dengar cuma cakap-cakap ibu bapa yang telah mempunyai pengalaman mengenainya.
Semakan kemasukan ke tingkatan 1 dan 4 MRSM 2016

Semakan Keputusan Permohonan Kemasukan MRSM Bermula 4 Februari 2016

Apapun, buat mereka yang terlibat dan mahu membuat semakan samada anak-anak, pelajar berjaya diterima masuk ke MRSM untuk sesi 2016 ini, boleh membuat semakan menerusi pautan di bawah ini:

Untuk semakan kemasukan tingkatan satu MRSM, pelajar atau ibu bapa perlu memasukkan nombor angka giliran UPSR 2015.
Semakan Online Kemasukan Tingkatan 1 MRSM 2016
Manakala untuk semakan kemasukan ke tingkatan empat MRSM untuk sesi pengambilan 2016, calon atau pelajar perlu memasukkan nombor kad pengenalan semasa mendaftar dan membuat permohonan.
Semakan Online Tingkatan Empat Kemasukan MRSM 2016
MRSM merupakan antara sekolah berasrama penuh berprestij di Malaysia, yang dikendalikan oleh pihak MARA. Saya sejujurnya mengakui kualiti pelajar-pelajar yang diterima masuk serta dilahirkan dari MRSM memang hebat-hebat belaka.

Saya sendiri pernah mengenali beberapa rakan yang merupakan bekas pelajar dari MRSM Taiping Perak dan juga MRSM Terendak Melaka yang kini sudah berjaya dengan karier masing-masing. Bukan mahu menidakkan kualiti sekolah-sekolah harian mahupun berasrama penuh yang lain, tetapi prestij sekolah MRSM memang wujud.

Tahniah kepada mereka yang berjaya memasuki sesi 2016 di sekolah MRSM. Semoga anda teruskan kecemerlangan yang ada untuk masa depan yang lebih baik, in Sha Allah.


4 Ulasan

Komen adalah tanggungjawab anda. Tertakluk pada Akta 588 SKMM. Untuk pengiklanan, boleh email ke editor@hasrulhassan.com.

  1. Alhamdulillah anak saya sudah diterima masuk MRSM.. BRTONG.

    BalasPadam
  2. senang sekarang ni..semuanya online..moga bermanfaat untuk mereka yang memerlukan

    BalasPadam
  3. Dapat semak yang anak buah. Dapat kat negeri 9. Alhamdulillah.

    BalasPadam

Catat Ulasan

Komen adalah tanggungjawab anda. Tertakluk pada Akta 588 SKMM. Untuk pengiklanan, boleh email ke editor@hasrulhassan.com.

Terbaru Lebih lama

Advertisement

Bisnes Shopee

Advertisement

BERMASALAH DENGAN HARTA PUSAKA?

Panduan Mengurus Harta Pusaka dan Hibbah. - Nak Tahu? Klik Sini Sekarang!!


Advertisement