Ada yang tanya saya, bagaimanakah cara mudah nak pasang kotak komen Facebook di dalam blogspot? Ok, in Sha Allah, entri ini akan berikan panduan menulis blog yang boleh anda pasang kotak komen FB ini dalam blogspot. Harus diingat bukan semua template sama koding HTML, jadi kemungkinan ada blog yang tidak berjaya buat cara ini.

Ini adalah cara yang saya gunakan untuk bolehkan kotak komen Facebook berfungsi di blog ini dan beberapa blog saya yang lain. Cara ini cukup mudah, tak perlu kod HTML panjang berjela, dan agak kurang pening sedikit dengan cara yang lain, yang ada dikongsikan oleh blogger-blogger tutorial blogspot yang lain.

Cara Mudah Letak Komen FB Dalam Blogspot

Cara Mudah Letak Komen FB Dalam Blogspot

Untuk permulaan, pertama sekali anda perlu sediakan kod HTML dibawah ini di bahagian head blogspot anda.

Tak faham? Boleh rujuk seperti apa yang saya letakkan kod HTML ini dalam salah satu blog saya yang gunakan fungsi komen Facebook ini.
Ia mungkin akan panjang sedikit bagi sesetengah blogspot, tapi yang perlu anda ketahui, kod di atas perlu diletakkan dalam bahagian kod HTML blogspot iaitu bahagian awal kod HTML dalam blogspot anda. Penting supaya kod HTML berikut ini boleh digunakan sebagai fungsi untuk benarkan anda gunakan sistem komen Facebook dalam entri-entri blog anda.


Kod HTML di atas mestilah anda letakkan dalam post-footer samada post-footer-line post-footer-line-1 atau post-footer-line post-footer-line-2 atau post-footer-line post-footer-line-3. Penting mesti berada di bawah kod post-footer ini agak tidak ganggu fungsi yang lain dalam blogspot anda.

Anda boleh tukar jumlah post iaitu num_posts dan juga lebar petak ruang komen width ikut kesesuaian anda.

Selamat mencuba.

11 Ulasan

Komen adalah tanggungjawab anda. Tertakluk pada Akta 588 SKMM. Untuk pengiklanan, boleh email ke editor@hasrulhassan.com.

  1. perkongsian yang menarik ni HH... thank you for sharing...

    BalasPadam
  2. Dah letak lama.. masa nak letak tu google ke banyak blog.. last-last dapat jugak buat.. hahaha.... tapi x ingat dah baca tutorial dari blog mana ntah \0/

    Ok la letak komen fb nie.. banyak traffik dari facebook masuk ...

    BalasPadam
  3. HH...hebatlah...nak cuba ada masa nanti...memudahkan readers kan nak komen weeee

    BalasPadam
  4. Assalamualaikum...Tuan HH, saya dah pasang di blog saya, ia timbul sekejap di blog kemudian dia terus hilang. Bagaimana nak atasi masalah ini?? Harap Tuan HH dapat membantu?

    BalasPadam
  5. HH, sy cuba bt tapi ada masalah dengan T_T

    BalasPadam

Catat Ulasan

Komen adalah tanggungjawab anda. Tertakluk pada Akta 588 SKMM. Untuk pengiklanan, boleh email ke editor@hasrulhassan.com.

Terbaru Lebih lama

Advertisement

Bisnes Shopee

Advertisement

BERMASALAH DENGAN HARTA PUSAKA?

Panduan Mengurus Harta Pusaka dan Hibbah. - Nak Tahu? Klik Sini Sekarang!!


Advertisement