Tips SEO Blogspot - Kata Kunci Berlainan Tetapi Erti Sama. Memang sukar nak menduga akan kebolehan kata kunci yang ada di dalam entri blog kita bagi mendapat tempat di enjin carian, apatah lagi kalau guna platform blogspot seperti yang saya gunakan sekarang. Antara tips SEO blogspot yang ingin dikongsikan ialah penggunaan kata kunci sama erti sama maksud.

Tips SEO - Kata Kunci Berlainan Tetapi Erti Sama


tips seo blogspot

Contoh ringkas macam anda buat entri tajuk: "Lelaki Gay Adalah Lelaki Yang Hot" .... dalam entri anda, di perenggan pertama anda bolehlah pelbagaikan ayat yang berkaitan seperti Lelaki Gay Adalah Lelaki Yang Panas atau Lelaki Suka Lelaki .... etc....


Boleh tukarkan perkataan lelaki gay yang seangkatan dengannya. Ini adalah kerana dalam enjin carian sendiri, ada perpustakaan perkataan yang mengumpulkan maksud perkataan yang hampir sama dalam satu katakunci, jika bijak .. anda boleh dapatkan ranking daripada katakunci yang satu atau dua yang punyai makna yang sinonim.

Contoh lain, dengan tajuk entri: "Perpustakaan Terbesar di Asia Tenggara" ... anda boleh pelbagaikan kata kunci di dalam entri dengan bercerita .... atau tukar kata kunci perpustakaan = pusat sumber = library atau Asia Tenggara = Malaysia, Thailand, Singapura.

Cuba juga penggunaan dwibahasa... tetapi jangan sampai rojak hingga enjin carian pening nak letakkan entri anda tu dalam bahasa apa ..silap2 masuk bahasa jerman kan payah .. hehehe...


Ok. Selamat mencuba.



12 Ulasan

Komen adalah tanggungjawab anda. Tertakluk pada Akta 588 SKMM. Untuk pengiklanan, boleh email ke editor@hasrulhassan.com.

  1. Thanks atas informasi yang berguna. Ni nak tanya lain dari topik ni.. Kenapa artikel blog tak di index google? sedang bila guna seach site: blog, ada keluar entri tersebut, tapi kalau search by keyword tak ada keluar, sampai habis page pun takda jugak. Adakah tanda di ban google?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Harap Tuan HH boleh bantu terangkan...

      Padam
    2. Bukan sebab kena banned, tapi sebab SEO nya belum cukup mantap untuk bolehkan ia berada di halaman enjin carian.

      Padam
  2. Ye ker.. Sebelum ni takde masalah berkenaan artikel tersebut.. tapi selepas godek2 template, artikel selepas itu semua jadi macam tu... yang sebelum ni takde masalah... adakah juga sebab masalah template memberi kesan juga?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ya .. salah satu benda penting dalam SEO adalah template blog itu sendiri.

      Padam
    2. Terima kasih HH, Nampaknya kena godek2 lagi biar sampai jadi rojak..

      Padam
  3. memng bagus pkongsian ini..memng bayak membantu saya..terima kasih :)

    BalasPadam
  4. boleh juga ye cara macam ni HH...biasa saya cuba2, keyword sama dengan tajuk entri dalam perenggan yang pertama...haa, boleh la try cara ni pula nanti...terima kasih berkongsi ilmu ni HH :D

    BalasPadam
  5. like.

    hehe,penat blogwalking dan penat komen.

    BalasPadam

Catat Ulasan

Komen adalah tanggungjawab anda. Tertakluk pada Akta 588 SKMM. Untuk pengiklanan, boleh email ke editor@hasrulhassan.com.

Terbaru Lebih lama

Advertisement

Bisnes Shopee

Advertisement

BERMASALAH DENGAN HARTA PUSAKA?

Panduan Mengurus Harta Pusaka dan Hibbah. - Nak Tahu? Klik Sini Sekarang!!


Advertisement