Kerja copy-paste entri blog memang dah lama wujud. Bukan perkara baru, benda lama dah berlaku. Tetapi, yang tak bestnya ... apabila benda ini berlaku antara blogger-blogger Malaysia, ramai yang tidak ambil kesah mengenai memberikan 'penghargaan' dalam bentuk backlink di dalam entri yang kena salin tampal itu.

Saya berblog sejak tahun 2008 ... masa itu, copy-paste berlaku, malah blog-blog yang saya layari ketika itu yang kebanyakkannya dari luar negara banyak yang buat entri salin tampal ini. Dan, blogger-blogger ini tidak lokek berikan backlink atau sumber entri mereka. Memang ada, tidak dinafikan.

Dan apabila soal copy-paste ini semakin diperkatakan, ramai yang ubah strategi dengan salin tampal entri tetapi diolah dengan ayat sendiri, dengan pemahaman dan sudut pandangan berbeza. Walaupun dah ada beza dari segi susunan ayat, namun backlink kepada sumber tetap juga diberikan.

Untung Jadi Mangsa Copy-Paste

Cuba anda lihat entri-entri terawal blog ini, sekadar beberapa contoh entri olahan dari sumber lain.
Isi kandungan contoh entri di atas saya ambil dari sumber luaran, walaupun diolah dengan ayat sendiri, diletakkan juga backlink serta sumber yang saya dapat.

Entri saya ... biasa kena copy-paste, saya tiada masalah mengenai itu. Anda boleh salin tampal mana-mana entri dalam blog ini, tanpa perlu minta kebenaran. Saya izinkan anda ambil samada semua, mahupun sebahagian. Tapi, jika anda mahu hargai apa yang telah saya kongsikan, berilah apa yang sepatutnya (backlink). Saya tak minta dan tak paksa ...anda boleh fikir sendiri.

Untung sebenarnya bila jadi mangsa copy-paste ini. Ia menunjukkan ada kualiti di mata orang yang telah ambil penulisan anda. Jadi, anda memang telah berjaya menghasilkan sebuah entri yang memikat dan menjadi perhatian. Mereka yang copy paste entri anda dapat lihat kekuatan entri yang anda telah tulis dan terbitkan. Maka, ia satu kebanggaan :).

Apa Yang Untungnya?

Kenapa saya sebut untung tadi? Untung sebab anda telah tahu bahawa entri-entri yang anda tulis boleh beri manfaat pada orang lain. Untung sebab anda telah tahu bahawa bentuk penulisan anda ada yang orang sukai. Untung sebab ... tanpa sedar, orang yang ambil entri anda itu sebenarnya telah berikan satu saham yang mereka sendiri tidak sedar walaupun mereka tidak mengakuinya.

Ya, memang untung jadi mangsa copy-paste ini, tetapi .... jadi rugi seandainya entri yang disalin tampal ini dimanipulasi untuk mereka itu dapatkan keuntungan lain yang telah menidakkan hak anda sebagai seorang pemberi cerita dan informasi.


p.s: Ada juga entri yang saya tidak letakkan sumber tertentu, masa tu akal masih pendek.

9 Ulasan

Komen adalah tanggungjawab anda. Tertakluk pada Akta 588 SKMM. Untuk pengiklanan, boleh email ke editor@hasrulhassan.com.

  1. Entry original tetap yg paling best bg sy, sbb ia dtg dari individu tu sendiri, so, it's more personal...

    BalasPadam
  2. teringat pula kisah Klon Blog ciklaili.com - http://www.ciklaili.com/2013/05/klon-blog-ciklailicom.html

    BalasPadam
  3. Lebih baik letak backlink,tak rugi apa2 pun....malahan kita akan dihargai dan dihormati,

    BalasPadam
  4. saya bangga kalau ayat saya di'copypaste'.. hehe..suka jugak copy2 ni..

    BalasPadam
  5. Ada copy paste tapi backlink itu perlu. Kalau masih baru boleh dimaafkan lagi. Tapi kalau dah bertimbun-timbun entry hanya dengan copy paste tanpa backlink macam tak hargai idea pemilik asal.

    BalasPadam

Catat Ulasan

Komen adalah tanggungjawab anda. Tertakluk pada Akta 588 SKMM. Untuk pengiklanan, boleh email ke editor@hasrulhassan.com.

Terbaru Lebih lama

Advertisement

Bisnes Shopee

Advertisement

BERMASALAH DENGAN HARTA PUSAKA?

Panduan Mengurus Harta Pusaka dan Hibbah. - Nak Tahu? Klik Sini Sekarang!!


Advertisement