As-Salam. Ada rakan blogger bertanya bagaimana nak letakkan Like Facebook buat FB Fanpage blognya. Kalau boleh mahu yang mudah dan bukan pada sesetengah blog yang nampak canggih sangat sampai pop keluar atau punyai pemasa dan sebagainya.

Sebenarnya, cara dan kaedah telah pun disediakan oleh pihak Facebook Developer, anda hanya perlu copy-paste, ikut arahan dan masukkan ke dalam HTML blog anda sahaja. Saya berikan beberapa contoh mudah ini untuk diikuti. Anda boleh terus gunakan kod yang saya berikan ini menggunakan AppID kepunyaan saya dalam Facebook.



Anda hanya perlu tukar atau gantikan url "http://www.facebook.com/bloghasrulhassan" kepada url atau permalink yang anda mahu pengunjung blog anda untuk LIKE, atau Share, atau juga Send. Seperti contoh di bawah ini, saya tukarkan untuk para pengunjung LIKE blog ini secara umum dan bukan LIKE Fanpage blog ini di Facebook. Nampak betapa mudahnya untuk letakkan FB Fanpage Like ini dalam blog. Malah, hanya dengan satu baris kod HTML yang diberikan, anda boleh letak lebih dari satu .. dua malah sampai berpuluh-puluh fanpage Like. Cara inilah yang digunapakai banyak penganjur kontes, giveaway dan segmen dalam blog.


Cuma anda perlu pastikan kod di bawah ini sudah ada di dalam kod HTML blog anda. Ia mesti berada dalam bahagian body blog anda.

Dan letakkan kod ini pada bahagian atas permulaan blog anda.

Ada banyak pilihan yang boleh anda gunakan hanya dengan menukar pembolehubah yang ada pada kod yang saya berikan di awal tadi.

4 Pilihan Facebook LIKE FB Fanpage

Facebook LIKE Dengan Butang Recommended

Facebook LIKE Tanpa Gambar Peminat

Facebook LIKE Latar Gelap Dengan Butang LIKE Serta Send

Facebook LIKE Dengan Layout Butang LIKE Sahaja

Untuk cara lengkap, satu-persatu cara dan kaedah, boleh rujuk terus dengan Facebook Developer bahagian Like Button (klik)

Kalau masih tak faham, boleh sahaja hubungi saya .. saya sedia membantu. Errr mungkin pada sesetengah tak nampak mudah ... :)

26 Ulasan

Komen adalah tanggungjawab anda. Tertakluk pada Akta 588 SKMM. Untuk pengiklanan, boleh email ke editor@hasrulhassan.com.

  1. Bro.. saja nak tanya.. pendapat bro, cara letak fb button like di blog secara pop up tu lebih berkesan utk dptkan pertambahan jumlah like yg lebih banyak tak? sb kalau letak button like fb ni direct kat blog layout, tak berapa berkesan ar.. mohon pendapat ;)

    BalasPadam
    Balasan
    1. Bro Ben Ashaari pernah beri pendapatnya, antara dua cara LIKE - pop up dengan letak di sidebar blog, lebih IKHLAS dan JUJUR kalau letak dalam blog di sidebar.

      Namun, dari segi keberkesanan, ramai yang berkata, pop up adalah cara paling mudah (tapi tak tentu berkesan sbb ada yang jelek) untuk dapatkan kelebihan LIKE.

      Ada cara lain, iaitu dengan gunakan trik tertentu yang 'memaksa' pengunjung untuk LIKE blog / facebokk fanpage blog.

      Padam
  2. assalamualaikum HH...best juga ni nak cuba tukar la pasni moga akan berjaya lakukan nyer......:)

    BalasPadam
  3. assalamualaikum hh....dah cuba try tapi x keluar gambar la pula...mcm mana nak letak yg bergambar...?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Untuk letak ada gambar, hanya tambah show_faces=true

      Padam
  4. Byk sgt koding di google
    Semua berfungsi dgn baik ke?

    Entry Terkini : Makcik Hajjah Sitt Al-wuzara Kembali Menghina Islam

    BalasPadam
    Balasan
    1. Setakat yang saya dah guna, alhamdulillah tak ada masalah. CUma mungkin masalah pada bahagian SEO blog sahaja. :)

      Padam
  5. wahhh..terima kasih bro. thx sudi buat ni. sangat2 menghargai bro sudi jawab setiap pertanyaan momoy tadi. thx again

    BalasPadam
    Balasan
    1. Sesiapa sahaja yang bertanya soal ilmu yang Bro tahu, in Sha Allah akan kongsikan ilmunya, melainkan kalau tak tahu, jadi tu akan bro cakap tak tahu .. bukan semua benda bro tahu .. bro pun baru belajar gak macam Momoy.

      Padam
  6. Sapo yang dah tahu tak mengapo .. yang tak tahu jo yang kono baco .. :P

    BalasPadam
  7. sekarang dah banyak orang letak jenis popup pulak.. saya suka juga popup tu.. tapi kenalah ada butang close.. kalau tak mcm kena paksa je like.. hehehe

    BalasPadam
    Balasan
    1. Pop up saya sudah keluarkan entrinya .. :)

      Padam
  8. tq HH...sy akan cuba buat..
    http://www.jomsihatdanceria.blogspot.com

    BalasPadam
  9. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam
  10. Salam. Saya kurang faham. Mcm mana nak buat gambar keluar disebelah button yg kita like?

    BalasPadam
  11. Salam Bro Hassan,

    Saya tercari-cari tutorial ni, tapi tak jumpa yang sesuai dan ringkas sehingga saya sampai ke blog HH ni. Saya suka dengan butang LIKE yang simple ni, tapi macam mana nak buat butang LIKE & SHARE ni jadi popup + pemasa/ tanpa masa?

    Boleh berikan tunjuk ajar atau tutorial?

    Terima kasih :)

    BalasPadam
    Balasan
    1. Baca entri ini - http://www.hasrulhassan.com/2013/07/tatacara-buat-fb-fanpage-pop-up-like.html

      Terima kasih.

      Padam
  12. Saya dah cuba buat tapi masih tidak berjaya, saya akan cuba mana silapnya, Moga banyak memberi kemudahan kepada blogger baru.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Aniza .. saya suka gunakan salah satu, tapi kalau masih baru ada fanpage, boleh cuba dua-dua sekali, sebab ada pop up yang gunakan cookies, dan ia takkan muncul untuk pengunjung yang sama dalam sela masa tertentu.

      Padam
  13. Dah buat fanpage like cuma yang popup saja tak buat, Adakah perlu di pasang kedua-duanya di blog supaya ianya berjalan derngan lancar? Harap tuan beri sedkit penerangan?

    BalasPadam
  14. Salam.Sekadar bertanya.Bagaimana pula ingin buat macam blog ni buat ye?Klik je keluar page like terus.klik X baru jumpa catatan blog.Mohon bantuan.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Sila rujuk bahagian menu - widget pilihan, ada banyak widget blogspot saya kongsikan termasuklah widget yang dimaksudkan - widget pop up facebook like.

      Padam
  15. thanks.. saya berjaya.. sgt mudah pelajaran dari awak.. sila singgah blog saya n like fb erk
    norjumaiszi87.blogspot.com

    BalasPadam

Catat Ulasan

Komen adalah tanggungjawab anda. Tertakluk pada Akta 588 SKMM. Untuk pengiklanan, boleh email ke editor@hasrulhassan.com.

Terbaru Lebih lama

Advertisement

Bisnes Shopee

Advertisement

BERMASALAH DENGAN HARTA PUSAKA?

Panduan Mengurus Harta Pusaka dan Hibbah. - Nak Tahu? Klik Sini Sekarang!!


Advertisement