As-Salam. Kita nak tinggalkan link blog pada ruang komen, tapi tak mahu dianggap sebagai spam. Jadi cara bagaimana yang terbaik untuk tinggalkan link pada blog blogspot supaya tidak dianggap spam?

Ok. Salah satu caranya ialah dengan meninggalkan komen seperti yang akan saya tunjukkan nanti. Cara meninggalkan komen sebegini tidak menampakkan sangat link blog ditinggalkan. Tetapi, salah satu cara untuk kita membina backlink dalam ruangan komen blog blogspot.

Sekali pandang, tidak nampak ada link blog ditinggalkan. Jadi dengan pengamatan sekali imbas ... ia bukan satu kesalahan yang boleh dianggap sebagai satu komen berbentuk spam. Tapi awas, biarlah komen yang ditinggalkan itu berkaitan dan ada erti pada entri tersebut.

Seperti yang pernah ditampilkan sebelum ini mengenai tips untuk meningkatkan Google Pagerank, pembinaan backlink itu penting terutama di blog-blog yang berstatus dofollow dan juga ada yang punyai Google Pagerank yang lebih baik.

Oh ya, jika anda mahu rahsia mendapatkan Google Pagerank yang tinggi, boleh download ebook percuma ini - Rahsia Google Pagerank yang ditulis oleh seorang rakan blogger muda dan kacak ....

Cara Tinggalkan Link Pada Blogspot Tanpa Spam

Jadi, bagaimana cara nak tinggalkan link blog pada blogspot tanpa spam? Lihat tatacara di bawah ini.
Nampak tak? Jelas je kan? Takyah nak ulas pepanjang .... hehehe... cuma pada pilihan profile untuk komen tu, pilih Name dan URL dan bukan profil Google anda. Semudah itu.

Komen camni hanya boleh dibuat untuk blog-blog yang membenarkan cara di atas sahaja, iaitu Allow Anonymous Comment pada setting blog mereka.

Dengan cara ini, tak perlu lagi anda susah payah tulis link blog dalam kotak komen, tetapi sudah tersedia pada nama komen blog tersebut (yang warna merah jambu sweet tu).

Kekurangan

Satu kekurangan - mungkin blog anda tidak dapat trafik guna kaedah ini jika dibandingkan dengan tinggalkan link entri atau url blog anda dalam ruangan komen. Namun, tak mustahil andai komen anda benar-benar mengujakan, pengunjung lain ada rasa ingin kenal siapa anda, maka warna merah jambu di atas tu akan ada kegunaannya .. :)

Tak pasti mengenai bentuk-bentuk spam, anda boleh baca entri saya mengenainya di sini - Jenis-jenis Teknik SPAM.

Selamat berkomentar dengan bertanggungjawab.





12 Ulasan

Komen adalah tanggungjawab anda. Tertakluk pada Akta 588 SKMM. Untuk pengiklanan, boleh email ke editor@hasrulhassan.com.

  1. sukmawati binti haron7 Jun 2013 pada 12:40 PTG

    good sharing HH...baru tahu...

    BalasPadam
  2. OO..camtu ye..risau juga takut komen yang saya attach link akan jadi spam kat blog kengkawan

    BalasPadam
  3. tq2..xpe extra keja pon asalkan xjadik komen spam :)

    BalasPadam
  4. suka dgn komen mcm sifu skrg ni even berkali2 kna taip link blog sndiri tak susah pun... just taip huruf awal je dah kluar nm penuh n link blog. hehe

    BalasPadam
  5. terima kasih ya utk tips ni !

    BalasPadam
  6. kalo seperti blog ini kan gak ada name url nya. Lalu gimana mas?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ya, saya selalunya akan tukar settingnya untuk kawal SPAM. Selalunya open site seperti diatas hanya terbuka bila saya bisa online dan semak komen.

      Jika malam, tentu saya tukar menjadi default setting blogspot yang seperti adanya ini,.iaitu memberikan laluan untuk registered google user shaja.

      Padam
  7. terima kasih untuk tips yg berguna ini. sgt membantu sy sbg new blogger

    BalasPadam
  8. Terima kasih..search je tips blogging mesti blog saudara hh muncul....tq so much

    BalasPadam

Catat Ulasan

Komen adalah tanggungjawab anda. Tertakluk pada Akta 588 SKMM. Untuk pengiklanan, boleh email ke editor@hasrulhassan.com.

Terbaru Lebih lama

Advertisement

Bisnes Shopee

Advertisement

BERMASALAH DENGAN HARTA PUSAKA?

Panduan Mengurus Harta Pusaka dan Hibbah. - Nak Tahu? Klik Sini Sekarang!!


Advertisement