As-Salam. Salah satu cara untuk seorang blogger boleh membuat sebuah blog yang baik ialah dengan mengetahui selok belok kod HTML. Menerusi pengetahuan mengenai HTML, anda sebagai blogger akan dengan mudahnya - mengenalpasti tatacara terbaik untuk ubah template blog, terapkan fungsi SEO (Search Engine Optimization), melaksanakan perubahan kepada blog dari semasa ke semasa dan seterusnya menjadikan blog blogspot anda tampak profesional, diyakini dan paling penting boleh menarik pengunjung menjadi pembaca setia blog anda.

HH adalah seorang lepasan Ijazah Sarjana Muda Sains Komputer yang cukup makan, tetapi jujur kata, bab perkara HTML ni walaupun berkaitan komputer, tak pernah langsung belajar di meja kuliah. Segalanya belajar sendiri atas upaya dan kehendak.

Pengetahuan HH mengenai HTML adalah serupa dengan budak matrikulasi yang baru ada komputer sendiri yang dibayar guna duit PTPTN. Serius, tak tipu! Tapi, disebabkan rasa mahu tahu dan belajar, HH mencari sumber pengetahuan untuk belajar.

Belajar HTML Online Percuma w3schools

Semenjak mempunyai blog, tempat yang selalu HH kunjungi untuk belajar mengenai HTML ialah w3school.com. Di w3school anda boleh mengetahui selok belok kod HTML dari A sampai Z. Walaupun nampak agak berat, tapi ia bukan sesuatu yang mustahil.

panduan blogger - belajar HTML online percuma


Apa itu HTML? HTML adalah sejenis bahasa pengkomputeran untuk menggambarkan sebuah laman web, dan dalam konteks ini sebuah blog.
  • HTML adalah singkatan bagi Hyper Text Markup Language.
  • HTML adalah bahasa markup 
  • Sebuah bahasa markup adalah serangkaian tag markup
  • Tag menggambarkan kandungan dokumen 
  • Dokumen HTML mengandungi tag HTML dan teks 
  • Dokumen HTML juga dikenali sebagai laman web 
Anda boleh belajar benda paling asas sehinggalah yang rumit di w3schools.com. Ia tentu berguna buat anda setelah blogspot memperkenalkan editor HTML terbaru untuk semua pengguna blogger.com (blogspot).

Untuk mengetahui mengenai HTML di w3schools ini, anda boleh je ke sekolah belajar HTML online ini - w3schools.com HTML

 

4 Ulasan

Komen adalah tanggungjawab anda. Tertakluk pada Akta 588 SKMM. Untuk pengiklanan, boleh email ke editor@hasrulhassan.com.

  1. Betul-betul..saya dulupun kerap pi situ belajar pasal coding-coding berkaitan blog. la ni Alhamdulillah lah dah boleh faham sikit-sikit pasal coding blog.

    BalasPadam
  2. jazakallahu khair ~ alhamdulillah ~ terima kasih HH

    BalasPadam
  3. Dah survey, nampak mudah untuk faham belajar di w3schools. Thx HH

    BalasPadam
  4. Hamba Allah Ana Fakir illauLah29 April 2013 pada 9:24 PTG

    Assalamualaikum...Syukur dapat juga akhirnya panduan belajar buat laman web...Jakallahhukhoiran khathiro....tq,,doakan ana fahami ilmu ini,ilmu lain kurang,moga-m0ga ilmu ini berbaloi dan bermanfaat didunia dan di akhirat...insya ALLAHHHHH...

    BalasPadam

Catat Ulasan

Komen adalah tanggungjawab anda. Tertakluk pada Akta 588 SKMM. Untuk pengiklanan, boleh email ke editor@hasrulhassan.com.

Terbaru Lebih lama

Advertisement

Bisnes Shopee

Advertisement

BERMASALAH DENGAN HARTA PUSAKA?

Panduan Mengurus Harta Pusaka dan Hibbah. - Nak Tahu? Klik Sini Sekarang!!


Advertisement