As-Salam. Ramai blogger baru buat blog kerana tertarik dengan impian untuk menjana pendapatan mudah menerusi blog. Baru buat blog tanpa isi kandungan mantap, sudah sibuk untuk meletakkkan iklan sana sini dan ada pula sudah tanpa segan silu meletakkan syarat pengiklanan (letak petak sewa iklan).

Sebenarnya bukan mudah untuk blog menjana pendapatan, apatah lagi sekarang sudah banyak persaingan. Tidak dinafikan memang blog boleh buat duit, sekali letak iklan Nuffnang, Innity atau Advertlets, bolehlah merasa RM50 dalam masa beberapa bulan (yang dalam kes HH, ambil masa 3 tahun ...huhuhu). 

Tapi, untuk mengimpikan blog menjana pendapatan sehingga ribuan dalam masa singkat - singkat tu dalam kurang 6 bulan, sebenarnya agak sukar. Melainkan, jika blog sudah sebelumnya established atau sudah mantap dari segi trafik, dari segi pengaruh, dari segi kredibiliti.

Bidaah Blog Jana Income Mudah Ribuan Ringgit

Ramai blogger baru yang terkeliru dan terpaut dengan bidaah dalam dunia blog Malaysia ini. Bidaah? Ya, perkara yang sebenarnya sengaja diada-adakan dari asbab ia merupakan olahan dari realiti sebenar.

Blog memang boleh menjana pendapatan ribuan ringgit, seperti yang pernah HH tampilkan di dalam satu entri di mana seorang blogger boleh terima cek sehingga RM7 ribu lebih daripada Nuffnang. Tapi bidaahnya, ia bukan dapat dalam masa sebulan dua berblog, tetapi makan tahun. Bidaahnya ia bukan dapat menerusi perletakkan iklan semata-mata.

Blogger baru harus kikis niat berblog hanya untuk dapatkan income. Dunia blog seawal terciptanya ia bukanlah kerana ia merupakan platform buat duit, tetapi lebih kepada perkongsian cerita, berita, ilmu, pengetahuan, pengalaman dan macam-macam lagi.

Mungkin ramai blogger tertarik buat blog kerana sering disuap dan diimaginasikan bahawa dengan adanya blog, sumber pendapatan boleh dapat dengan mudah, tanpa usaha keras, tanpa perlu promosi, tanpa perlu jana trafik, tanpa perlu memikirkan kandungan blog itu sangat penting.

Apa yang HH ceritakan ini merupakan kesilapan yang sebenarnya HH sendiri lakukan. Walaupun boleh dikatakan HH bukan blogger baru, tetapi kerana teruja dengan ramai blogger yang boleh memperoleh pendapatan lumayan dengan blog, maka setiap blog kendalian HH sesak dan senak dengan iklan semata.

Iklan banyak sepah, income tiada. Apa kes? Huhuhuu....


7 Ulasan

Komen adalah tanggungjawab anda. Tertakluk pada Akta 588 SKMM. Untuk pengiklanan, boleh email ke editor@hasrulhassan.com.

  1. Connectify: Teknologi perisian tentera kini untuk pengguna bagi perkongsian internet. Sebagai contoh katakan rakan sebilik anda mempunyai komputer riba yang disambung ke talian internet manakala komputer riba atau tablet anda tidak mempunyai sambungan internet, maka perisian inilah yang anda perlukan. Baca selanjutnya...

    Telefon pintar Sony Ericsson Xperia tawarkan kapasiti 50GB simpanan secara percuma. Pihak Sony Ericsson telah melancarkan promosi bagi pemilik Xperia yakni ruang simpanan berkapasiti sebanyak 50GB secara percuma berasaskan teknologi cloud storage. Baca selanjutnya...

    Telefon pintar berteknologi Android kini turut sama 'berperang' di medan peperangan untuk membantu tentera dengan mengenal pasti lokasi laluan & pasukan yang lain serta membantu membina taktikal sistem pertahanan pasukan. Pihak tentera Amerika Syarikat telah melancarkan versi terbaru prototaip yang diberi nama Army Software Marketplace iaitu sebuah laman web yang menyediakan muat turun aplikasi perisian bagi peranti yang telah disahkan di dalam rangkaian tentera. Baca selanjutnya...

    Syarikat pengeluar BlackBerry, Research In Motion (RIM) mengalami masalah kegagalan servis yang serius dalam sejarah iaitu kegagalan titik tunggal atau istilah 'single point of failure' yang disebabkan oleh bencana alam di beberapa negara bebaru ini.Baca selanjutnya...

    SINGAPURA (AFP) - Rekrut baru bagi pertahanan tentera Singapura di mana tentera udara & tentera laut akan mendapat senjata baru selain senjata api iaitu iPad. Anggota tentera boleh mengunakan kamera terbina dalam Ipad tersebut untuk mengambil foto & klip video di tempat kerja dan memuat naik ke portal dalam talian Angkatan Bersenjata Singapura(SAF), LEARNet. Anggota tentera juga boleh menggunakan bahan media seperti foto dan video untuk melaksanakan penilaian selepas latihan atau misi.

    Baca selanjutnya...

    BalasPadam
  2. Bidaah makan diri ya..yalah pada yang berniat macam ni..sure frust kan bila hajat tak kesampaian...

    BalasPadam
  3. hhaaa..stuju dgn pndng bro HH..
    mata jg blink2 bila tgk blogger post entri dpt BE dan lain2 lgi..
    tp dfikirkn balik,, dorg yg dpt income tu sume bkn buat keje sebulan dua..
    mcm2 cara, gaya dan usaha mereka lakukn..dan kita hnya lihat hasil akhir mereka...
    itu yg sy tahu laa..

    BalasPadam
  4. yang ini aku percaya bro, kalau berblog semata-mata duit k3mungkinan besar untuk kecewa adalah tinggi

    BalasPadam
  5. Kecewa pastu biar blog bersawang ...

    BalasPadam
  6. Betul bro HH, mula-mula berblogging memang nak tepek san sini iklan. Tapi bil adifikirkan sejenak pendapatan tu akan datang sendiri jika blog kita dah mantap dari segi PR dan traffic.

    Sekarang ini tepek Nuffang pun hanya 2 tempat ajer..kat leaderboard dan side bar.
    Yang kat tengah2 aku tak letak, buat semak ajer post ajer..hehehehe

    BalasPadam
  7. Hmm ... perletakkan iklan Nuffnang tu terpulang .... tapi ikut syarat untuk dapatkan iklan CPUV, kena letakkan ketiga bentuk saiz iklan tu.

    BalasPadam

Catat Ulasan

Komen adalah tanggungjawab anda. Tertakluk pada Akta 588 SKMM. Untuk pengiklanan, boleh email ke editor@hasrulhassan.com.

Terbaru Lebih lama

Advertisement

Bisnes Shopee

Advertisement

BERMASALAH DENGAN HARTA PUSAKA?

Panduan Mengurus Harta Pusaka dan Hibbah. - Nak Tahu? Klik Sini Sekarang!!


Advertisement