As-Salam.
Mungkin ada yang ingin tahu, dimanakah tempat atau lokasi paling sesuai nak diletakkan kod pengiklanan terutama Adsense di dalam blog? Tentu ada yang ingin tahu bagaimana ingin memaksimakan pendapatan pengiklanan di blog dengan tatacara letak iklan yang betul dan berkesan?

Menurut Google Adsense, lokasi, kedudukan atau posisi iklan itu seharus dan sepatutnya tidak menghalang kandungan utama blog terpapar. Entri di dalam blog perlu nampak jelas, dan bukan disemakkan oleh iklan yang terlampau melampau (lebih daripada 3 banner besar) - kecualilah ianya di atas permintaan pengiklan itu sendiri.

Carta Posisi Iklan Adsense Yang Berkesan Dalam Blog


Berdasarkan carta posisi iklan ini, kawasan yang berwarna lebih gelap - oren merupakan posisi atau kedudukan iklan paling berkesan untuk sesebuah blog. Diikuti oleh warna oren terang dan kuning, dan selanjutnya warna putih.

Ini hanyalah satu panduan am, kemungkinan posisi berkesan sesuatu iklan adalah berbeza bergantung kepada kedudukan dan lokasi navigasi blog anda. Ia juga bergantung dengan cara blog anda dipersembahkan kepada pengunjung blog.

Memandangkan Google Adsense merupakan medium pengiklanan yang menggunakan algorithma kata kunci terumpuk, maka seharusnya iklan Google Adsense perlu berada berdekatan dan bersebelahan dengan entri blog mahupun bahagian yang kaya dengan informasi.

Selamat mencuba.




3 Ulasan

Komen adalah tanggungjawab anda. Tertakluk pada Akta 588 SKMM. Untuk pengiklanan, boleh email ke editor@hasrulhassan.com.

Catat Ulasan

Komen adalah tanggungjawab anda. Tertakluk pada Akta 588 SKMM. Untuk pengiklanan, boleh email ke editor@hasrulhassan.com.

Terbaru Lebih lama

Advertisement

Bisnes Shopee

Advertisement

BERMASALAH DENGAN HARTA PUSAKA?

Panduan Mengurus Harta Pusaka dan Hibbah. - Nak Tahu? Klik Sini Sekarang!!


Advertisement