As-Salam.
Mungkin tajuk nampak agak berat bagi sebilangan besar blogger, tapi HH ingin tampilkan dengan cara paling mudah dan santai untuk anda fahami. Seperti juga anda, HH juga masih mempelajari dan melihat kepentingan antara Social Sharing vs SEO Blog ini.

Buat permulaan, meh kita andaikan social sharing ini sebagai Facebook LIKE atau Share atau mungkin Recommended. Tak perlu nak rumit dengan melihat Google+, Pininterest ataupun Digg dan Stumbleupon. (abaikan kalau pelik je baca nama-nama sharing yang lain tu)

Sosial Sharing
  • Ia seperti pengiklanan dari mulut ke mulut cuma dalam bentuk digital dan di dalam ruang sosial seperti Facebook, di mana apa yang anda LIKE, Share mahupun Recommend akan terpanpang di dinding Facebook anda, atau mungkin Fanpage anda.
  • Ia boleh memberikan kesan viral di mana dengan hanya satu klik, akan menjadi lebih banyak klik LIKE ... dari seorang ke seorang.
  • Ia akan mudah terpapar di enjin carian terbina dalam, yang bukan di laman web enjin carian seperti Yahoo mahupun Google, tetapi lebih kepada Facebook Search.
  • Impaknya adalah trafik dan trafik ke blog dan entri di dalam blog anda seandainya berlaku perkongsian yang HH maksudkan - Like, Share atau Recommend.


SEO Blog
  • Khas untuk laman web yang menyediakan khidmat carian dalam internet, seperti Google Search, Yahoo Search, atau Bing.
  • Ia memerlukan blogger mempelajari teknik SEO dalam blog, untuk tampil yang utama dalam enjin carian.
  • Tidak tertakluk dengan jumlah perkongsian dalam media sosial seperti Facebook, Google+ Page (kecuali G+1), Digg dan sebagainya.
  • Trafik yang lebih tertumpu berdasarkan kata kunci informasi yang dicari.

Ini merupakan pendapat dan pemikiran berdasarkan apa yang HH amati. Mungkin bentuk SEO akan datang akan jadi lebih kemungkinan dengan penambahan atau mengambil kira banyaknya Like, atau Share mahupun Recommend dalam laman media sosial.


1 Ulasan

Komen adalah tanggungjawab anda. Tertakluk pada Akta 588 SKMM. Untuk pengiklanan, boleh email ke editor@hasrulhassan.com.

  1. tq di atas perkongsian hh..sy masih hijau dlm dunia blog..masih study tentang dunia blog n blog hh menjadi rujukan utama sy..tq..

    BalasPadam

Catat Ulasan

Komen adalah tanggungjawab anda. Tertakluk pada Akta 588 SKMM. Untuk pengiklanan, boleh email ke editor@hasrulhassan.com.

Terbaru Lebih lama

Advertisement

Bisnes Shopee

Advertisement

BERMASALAH DENGAN HARTA PUSAKA?

Panduan Mengurus Harta Pusaka dan Hibbah. - Nak Tahu? Klik Sini Sekarang!!


Advertisement