As-Salam.
Bukan mudah untuk berblog lebih daripada satu blog. Komitmen memang perlu ada, dan kena tahu blog mana yang memerlukan keperluan untuk diberi perhatian lebih sedikit. Jika anda mempunyai blog lebih daripada satu, pastikan anda ketahui mana satu blog utama anda.


Blog utama adalah blog yang paling ramai pengunjung, paling tinggi pageviews, dan paling ramai orang LIKE atau jadi followers. 

Daripada blog utama, kita boleh promosi atau perkenalkan blog sampingan kita sedikit demi sedikit. Tak perlu terburu-buru untuk mendapatkan trafik bagi blog yang lain itu, kerana ia akan menerima secara sedikit demi sedikit. Andai penyampaian blog itu baik, pasti akan ada yang akan sudi singgah dari semasa ke semasa selain daripada blog utama anda.

Setkan masa yang sesuai untuk post entri di blog-blog sampingan itu. Dan kalau bijak, anda boleh buat entri berkait antara sesama blog. 

Blog utama, post entri di waktu-waktu bukan utama, kerana blog utama sudah ada pembaca sendiri yang akan berkunjung, sebaliknya sediakan post buat blog-blog lain di waktu utama, agar ia akan terbit dan kelihatan di bloglist blog utama anda.


8 Ulasan

Komen adalah tanggungjawab anda. Tertakluk pada Akta 588 SKMM. Untuk pengiklanan, boleh email ke editor@hasrulhassan.com.

  1. Huihhh..satu belog pon tak terlayan, inikan pulak lebih! Salut sape yang ade more than 1 belog. :)
    Jemput-jemput: Saat Aku Kau Pilih

    BalasPadam
  2. haaa bagus laaa set timing ni..baru laaa tersusun jee..

    BalasPadam
  3. @Jiji-Fify Bila anda menjadi seorang blogger yang ingin mendapatakn sumber kewangan menerusi blog, ia perkara yang menjadi harus ada ... :)

    BalasPadam
  4. @Ahmad Fauzi Aryaan (A.F.A) Betul, kena set timing agar blog-blog mendapat trafik yang baik, bukan tinggi ...tetapi baik .. :)

    BalasPadam
  5. :)

    betul 2,naim dok jaga blog utama sampai lupa blog lain. hehe

    BalasPadam
  6. blog satu lagi tu saje2 je...bosann ... http://qasehkuwardah2u.blogspot.com

    BalasPadam
  7. setuju..sy pun ade 3 blog..tapi buat masa ni just focus kat main blog..ade target tak meet lagi..once dah meet target kat blog utama baru focus on 2nd & 3rd blog

    Entry terbaru saya "Old laptop + Win7"

    BalasPadam
  8. baru build blog kedua bulan lepas..tapi belum berapa nak promot sbb entri masih kurang dari 10 lagi hehe..

    BalasPadam

Catat Ulasan

Komen adalah tanggungjawab anda. Tertakluk pada Akta 588 SKMM. Untuk pengiklanan, boleh email ke editor@hasrulhassan.com.

Terbaru Lebih lama

Advertisement

Bisnes Shopee

Advertisement

BERMASALAH DENGAN HARTA PUSAKA?

Panduan Mengurus Harta Pusaka dan Hibbah. - Nak Tahu? Klik Sini Sekarang!!


Advertisement