As-Salam.
Seandainya anda sering memadamkan entri di dalam blog, anda berkemungkinan akan memberi impak yang buruk kepada enjin carian. Terlalu banyak dead-link disebabkan oleh pemadaman entri akan menyebabkan enjin carian menyenarai hitam blog anda untuk digelintar dan dimasukkan ke dalam pengkalan data enjin carian.



Dead-link ini akan membawa kepada keluarnya mesej 404 di pelayar anda. Entri mengenai dead-link, HH ada keluarkan di pautan ini: Dead Link Itu Adalah Broken Link

Hanya ada 2 sebab berlaku perkara sedemikian, iaitu:
  1. Entri tersebut dipadam, dan ping tidak dilakukan serta-merta untuk perbetulkan RSS kita dalam laman maya. Apa itu RSS? Sila baca pautan ini: Ambil Kesempatan Dengan Fungsi RSS
  2. Tukar nama pautan blog atau entri anda. Kod html sesebuah blog adalah sangat sensitif, hatta ianya melibatkan perubahan huruf kecil atau besar. Blog anda mungkin akan berhadapan dengan dead-link atau mesej 404 Error hanya kerana anda tukar Home.html kepada home.html atau rumah.html.

Antara cara terbaik untuk tanggani 404 Error ini ialah dengan membuat page 404 Error anda sendiri, seperti yang HH terangkan di sini: 404 Error Dalam Blogspot


5 Ulasan

Komen adalah tanggungjawab anda. Tertakluk pada Akta 588 SKMM. Untuk pengiklanan, boleh email ke editor@hasrulhassan.com.

  1. ooo .. mmg penah dpt psl rs nye time tu quota gamba dh penuh .. x tau nk wat cmner

    BalasPadam
  2. t.kasih atas penerangan HH.. skrg bru sy fhm..

    BalasPadam
  3. ooo..baru tahu:)thanx HH for the info:)

    BalasPadam
  4. ohh baru tahu pasal ni.. thanks

    BalasPadam
  5. Dead link ni amat susahlah nak delete, kalau satu persatu alamatnya tak terbuat benda lain, kalaui nak buat sikit2, pun rasanya amat sukar dilakukan. last2 biarkan saja begitu.

    BalasPadam

Catat Ulasan

Komen adalah tanggungjawab anda. Tertakluk pada Akta 588 SKMM. Untuk pengiklanan, boleh email ke editor@hasrulhassan.com.

Terbaru Lebih lama

Advertisement

Bisnes Shopee

Advertisement

BERMASALAH DENGAN HARTA PUSAKA?

Panduan Mengurus Harta Pusaka dan Hibbah. - Nak Tahu? Klik Sini Sekarang!!


Advertisement