As-Salam.
Masalah yang sering timbul apabila blog yang ada terlalu banyak gambar ialah kepincangan dalam waktu atau masa yang diambil untuk blog dipaparkan. Masalah ini bagi sesetengah blogger bukanlah masalah besar, tetapi bagi HH yang sering paparkan gambar di dalam blog, tentulah ia menjadi satu bebanan terutama buat mereka yang berkunjung ke blog ini. LazyLoad disarankan buat mereka yang hadapi masalah serupa.

Blog ini dilengkapi dengan LazyLoad, salah satu cara untuk memendekkan atau 'potong' masa paparan blog hampir kepada separuh, jika tiada fungsi ini, kemungkinan anda akan pangkah (x) blog ini yang lambat untuk loading.

Masalah kan? Buat mereka yang mungkin ada masalah sebegini - lambat loading blog, maka cuba gunakan LazyLoad. Ada banyak widget/koding untuk LazyLoad yang boleh anda capai dalam beberapa blog tutorial.

Tetapi HH sarankan gunakan yang ini - sebab ia mudah dan simple ... tak perlu coding terlalu banyak. Anda perlu letakkan sebelum </body>.



Untuk info, JQuery plugin ini tidak mengubah saiz (jumlah bytes) blog anda secara keseluruhan, tetapi ternyata ia membantu masa paparan lebih cepat sehingga 2 kali ganda.

Namun, fungsi di atas ada kekurangannya. Panduan lengakap boleh didapati di: Stylify Your Blog

Selamat mencuba..

5 Ulasan

Komen adalah tanggungjawab anda. Tertakluk pada Akta 588 SKMM. Untuk pengiklanan, boleh email ke editor@hasrulhassan.com.

  1. blog sy pun guna jugak LazyLoad ni..takde la perlu tunggu terlalu lama untuk loading kalau ada byk gambar...

    BalasPadam
  2. Thanks jadikan saya salah seorang bloglist..sayang Abg HH..hehehe

    BalasPadam
  3. nice info...lazy load adalah jalannya

    BalasPadam

Catat Ulasan

Komen adalah tanggungjawab anda. Tertakluk pada Akta 588 SKMM. Untuk pengiklanan, boleh email ke editor@hasrulhassan.com.

Terbaru Lebih lama

Advertisement

Bisnes Shopee

Advertisement

BERMASALAH DENGAN HARTA PUSAKA?

Panduan Mengurus Harta Pusaka dan Hibbah. - Nak Tahu? Klik Sini Sekarang!!


Advertisement