Fakta logik akal Kelantan negeri paling kaya di Malaysia! Ok. Siapa sokong kenyataan ini, sila LIKE banyak-banyak ehhh ... dan kepada yang tidak sokong tu ... cer tengok beberapa fakta mata yang akan diberikan ini, tapi terlebih dahulu ... anda perlulah pergi ke Kelantan ... hehehe..jangan tengok kat TV .... banyak kena potong tu ...huhuhu...

Untuk anda baca entri ini, pastikan anda lapang dada dan luaskan pemikiran. Jangan sempit sangat hanya berpandukan apa yang diceritakan menerusi kaca TV dan akhbar tempatan. Jika anda mahu bukti, buatlah seperti saya .. pergi sendiri ke negeri Cik Siti Wan Kembang ini, dan lihat apa yang sebenarnya di depan mata. Walaupun tidak sampai ke ceruk kampung ulu banat, tetapi apa yang anda akan nampak sudah cukup untuk menyatakan mengenai fakta bahawa menerusi logik akal Kelantan adalah negeri paling kaya di Malaysia.
8 Fakta Logik Akal Kelantan Negeri Paling Kaya di Malaysia!

Betul atau tidak, anda perlu baca sampai habis, dan bolehlah buat kesimpulan atau mungkin mahu menyatakan pendapat anda sendiri di ruangan komen blog ini. Jangan menulis ikut perasaan, sebab saya pun menulis entri ini dengan berlapang dada dan berhati-hati.

Fakta Logik Akal Kelantan Negeri Paling Kaya di Malaysia!

  1. Rumah di Kelantan banyak besar-besar, dan merupakan rumah tanah lot, bukannya rumah taman yang kena beli. Dan ianya milik Melayu Kelantan.
  2. Emas di Kelantan antara emas paling baik di Malaysia. Dan Kelantan antara negeri pertama perkenalkan Dinar Emas sebagai matawang ... dan pelaburan.
  3. Ramai penduduk Kelantan terutama wanitanya pakai emas sampai berat leher, gelang sampai ke lengan.
  4. Emas dijual secara jaja menjaja je ..jual tepi jalan je .....maknanya ramai mampu nak jual beli emas kat Kelantan.
  5. Kaum bumiputera Kelantan antara ramai paling berjaya dalam perniagaan. Banyak bisnes sendiri yang berjaya di Kelantan.
  6. Lembu-lembu dijual di tepi jalan je ... fresh ... daging fresh selalunya mahal, tak macam tempat lain lebih suka daging sejuk beku dari India, Australia. 
  7. Kedai perniagaan di Kelantan, majoriti adalah Melayu. Besar-besar lak tu.
  8. Masih lagi banyak kuih-muih dan makanan yang dijual murah - tunjukkan bahawa peniaga di sana tak kesempitan hidup untuk sewenangnya naikkan harga barang.
Banyak lagi fakta mata .... yang boleh anda lihat sendiri di Kelantan yang menunjukkan bahawa Kelantan bukanlah negara miskin yang digemburkan sesetengah pihak. Saya tak faham kenapa ada pihak mahu memburukkan negeri Kelantan ini .... sedangkan hakikatnya ... Kelantan boleh dianggap negeri yang paling berjaya di kalangan penduduk Bumiputera.

Mungkin ada mata nampak yang miskin melata di Kelantan ... tetapi itulah ..kadangkala benda yang kecil kita boleh senang terperasan ...sebab ia nampak pelik di sana ... walhal di negeri lain, ia tidak nampak kerana dah selalu sangat nampak dan dah selalu sangat perasan.

Nak tengok fakta-fakta lain lagi? Sila baca di sini: Wacanaku - Kelantan Negeri Paling Miskin, Kupasan Fakta Depan Mata.

Nak tengok bagaimana satu hari nanti Kota Bharu bakal lawan Putrajaya? Kuala Lumpur? Sila baca sini: Faizal Fredley | Kota Bharu Bandaraya Islam

Saya dah pernah ke Kelantan beberapa kali.... anda pernah?

29 Ulasan

Komen adalah tanggungjawab anda. Tertakluk pada Akta 588 SKMM. Untuk pengiklanan, boleh email ke editor@hasrulhassan.com.

  1. setuju dgn fakta ni. mmg kenyataan. dan di Kelantan, apa yg saya tahu, ramai anak Melayu Islam yang kaya raya. cuma, mereka ni tidak menunjuk-nunjuk. merendah diri.

    BalasPadam
  2. betul tapi peliknya kenapa harus keluar dari negeri kelantan dan menyibok di negeri2 lain untuk cari makan?

    itu yang paling aku tak faham...

    BalasPadam
    Balasan
    1. sememangnya orang kelantan terkenal suka berhijrah ke luar sejak dari dulu... Dulu-dulu merantau berlayar ke mana-mana negeri... Sekarang ke KL..:)

      Padam
    2. sifat pedagang dan juga peniaga yang bagus adalah merantau dan mencari rezeki, meluaskan pengalaman, melebarkan rangkaian ...:)

      Padam
    3. Itulah.. sy pun x faham. mungkin kurng kilang eletronik agaknya disana.

      Padam
    4. Betul. Tengok orang negeri lain, mana ada keluar merempat tempat orang. semuanya cari makan dinegeri sendiri sahaja. Sebabnya negeri masing kaya raya. Hanya orang kelantan sahaja yang menyibuk tempat orang kan? kan? kan?

      Padam
  3. Setuju huhu, aritu sakit hati sangat sbb kelantan dibandingkan kemajuannya dengan melaka, konon2 terlalu lah mundur !

    BalasPadam
    Balasan
    1. Gitulah, jangan percaya sangat berita-berita yang ada bau-bau politik ni

      Padam
  4. :)
    hok berita dalam tv dan paper pro kerajaan jgn percaya. :)

    jom baca;
    http://pemudattbc.blogspot.com/2012/02/majalah-q-anda-answer.html

    BalasPadam
  5. tapi.. kata kelantan negeri termiskin..bid'oh le tukan..lantaklah demo..:)

    BalasPadam
  6. assalamualaikum HH...yer la negeri yg paling kaya x minta pun duit dr mana-mana pihak oleh itu ckp siang pandang2 ckp malam dengar2 yer...

    BalasPadam
  7. setuju jugak.. sampaikan kalo org kelantan berniaga kat mana2 negeri lain pun, mmg diorg boleh survive n cari makan. bisnes diorg mmg slalunya ok. kdg2 lg baik drp org asal negeri tu...

    BalasPadam
  8. ya, sy amat2 setuju sbb sy dah tgk dgn mata sy sendiri

    BalasPadam
  9. yesssss tepat sekali......saya bangga jadi anak jati kelantan....
    pasal berhijrah tu bergantung kepada individu la....
    macam saya pun suka merantau dan berhijrah sebab nak cari pengalaman dan merasa hidup di tempat orang....
    dari kelantan ke sabah...lepas tu ke kl....satu pengalaman yg sangat manis dan menarik....
    sampai masa apabila dah puas saya akan balik kelantan dan terus menetap sampai hujung nyawa la hehehe....

    BalasPadam
  10. Daddylicious said...
    betul tapi peliknya kenapa harus keluar dari negeri kelantan dan menyibok di negeri2 lain untuk cari makan?

    itu yang paling aku tak faham...

    rezeki itu bukan terletak pada negeri mana . tapi pada ALLAH . so kenapa nak persoalkan ke mana rakyat2 negeri kelantan pergi untuk mencari REZEKI ALLAH ?? siapalah kita untuk menghalang rezeki yang ALLAH takdirkan untuk kita . tak gitu ?? :)

    BalasPadam
  11. @missklate

    Kan? pelik juga kenapa kalau orang Johor ke, Nogori ke, Melaka ke kerja kat KL, S'gor, Penang, takde pun orang nak kata macam ni? Kelantan ni bukan republik, Kelantan ni Malaysia jugak

    BalasPadam
  12. @Daddylicious

    Betul... betul... kalau Kelantan kaya kenapa mencari rezeki di tempat lain seperti Selangor/ KL...

    Saya pun tertanya2 jugak...

    dan kalau Kelantan kaya dan dikatakan merendah diri, kenapa tidak dibuka peluang pekerjaan di sana untuk anak-anak bangsa sendiri

    BalasPadam
  13. Kelantan negeri kaya disebabkan rakyatnya bukan disebabkan oleh KERAJAAN yang mentadbir ... jadi jangan putar belitkan fakta yang cuba diberikan oleh akal ini, fakta yang diberikan adalah untuk buktikan bahawa rakyatnya kaya ...tak perlu nak hutang2 ..guna kad kredit semua bagai ... yelah, kalau guna kad kredit - kan ke ada unsur RIBA .... kan kan ... fikir sendiri.

    Sekali lagi ..rakyat kelantan yang kaya .... bukan kerajaan yang perintah Kelantan!!

    BalasPadam
  14. aku dok perati laaa kan..
    banyak org bagi komen muka lawa tapi tak cukup cerdik.

    aku nak kata mcm ni jer..
    rakyat kelantan dah lama bertebaran di pelosok negara sejak zaman belum perang ww1 lagik...tu sebab BN payah nak menang. Rakyat kelantan bebas, cerdik, berdikari, berani dan berfikir lebih maju.

    hanya manusia yg lembam fikirannya yg takut berhijrah...

    BalasPadam
  15. Kat kelate tak diakui makanan banyak yg murah, banyak rumah besar, banyak orang yang kaya,tapi kenapa nilai disebelah pihak saja, ramai lagi yg tak ada rumah sendiri walaupun ada tanah, ramai yg tak ada kerja tetap dan terpaksa merantau keluar kelantan,kenapa dalam manifesto kerajaan negeri tak ada langsung menyebut untuk penyediakan peluang pekerjaan kepada rakyat kelantan,ingat orang kelantan suka sangat keja kat luar sekiranya negeri kelantan ni kaya.

    BalasPadam
  16. pasal berhijrah tu bkn stakat ke negeri lain,sy menetap di hungary pun jumpe org kelantan yg berniaga...pi turkey pun ade jugak usahawan kelantan yg menetap disana...





    anak jati rantau panjang..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Terbaikkkk ... gitulah, kita jangan tunggu peluang, tapi kita cari peluang .. itulah dia orang kelantan .. mencari ... dan ada yang membuka peluang kepada orang lain ..

      Padam
  17. Yes izzudin.... Teramat setuju...

    BalasPadam
  18. I love Kelantan. Kelantan in my heart!

    BalasPadam
  19. fakta yang tidak masuk akal

    BalasPadam
  20. Bkpo pertikai org kelate hok merantaunyo walhal org neg2 lain pun byk jgk yg merantau....iq 2 kasi open sikit la.....tau kondem je

    BalasPadam
Terbaru Lebih lama

Advertisement

Bisnes Shopee

Advertisement

BERMASALAH DENGAN HARTA PUSAKA?

Panduan Mengurus Harta Pusaka dan Hibbah. - Nak Tahu? Klik Sini Sekarang!!


Advertisement