As-Salam.
Terlajak perahu boleh diundur. Terlajak kata .. sendiri tanggung la. Hmmm rakyat Malaysia memang kadangkala agak celupar mulutnya. Walaupun, bahasa kita antara paling indah di dunia, namun berlaku juga apabila mulut tidak terkunci rapat, kata yang paling busuk yang terhambur.

Adakala, lembut je bicara, tetapi tajamnya, sinisnya ... memamg menikam jiwa hingga terkesan di hati. Memang bisa kata-kata dari mulut, apatah lagi jika ia diluahkan secara lembut. Ada benda yang paling cantik pun boleh menjadi bahaya. Seperti kata orang tua, siapa makan cili, dialah yang akan terasa pedasnya.

Tapi itulah, dari tersilap kata, akan ada hati yang terguris, akan ada jiwa yang merana, dan ada air mata yang akan mengalir. Seperti awalnya, terlajak kata ... dah terluah, jika diminta maaf pun, pasti bekasnya tetap ada.



Hati-hati dengan kata, hati-hati dengan bahasa. Jangan main sembur tak ingat dunia, lihat dulu kiri dan kanan, hadam dulu maksud isi .... dah tahu apa rasanya, baru diluahkan. Jika pahit, simpan. Jika manis, berikan.

6 Ulasan

Komen adalah tanggungjawab anda. Tertakluk pada Akta 588 SKMM. Untuk pengiklanan, boleh email ke editor@hasrulhassan.com.

  1. berfikir dahulu sebelum 'melepas' kata-kata 'panas'

    BalasPadam
  2. kne pikir perasaan org len sblom mengeluarkan kate2

    BalasPadam
  3. assalam...

    sbb itu diam atau sebut kata2 yg elok2 lebih baik.

    perkara paling susah dlm perhubungan ialah bab nak jaga hati org. kdg2 tanpa kita sedar pun ada yg akan terasa....

    BalasPadam
  4. kalau banyak sangat diam,simpan dalam hati...sampai jadi gunung berapi...bila syaitan cuit sikit jer hati...terus menggelodak hati...dan terkata sesuatu yang mencabar ego..huhuhuhu...cakap salah tak cakap pon salah....

    BalasPadam

Catat Ulasan

Komen adalah tanggungjawab anda. Tertakluk pada Akta 588 SKMM. Untuk pengiklanan, boleh email ke editor@hasrulhassan.com.

Terbaru Lebih lama

Advertisement

Bisnes Shopee

Advertisement

BERMASALAH DENGAN HARTA PUSAKA?

Panduan Mengurus Harta Pusaka dan Hibbah. - Nak Tahu? Klik Sini Sekarang!!


Advertisement