As-Salam.
Bukan semua orang atau blogger boleh melakukan perkara ini, iaitu blogwalking. Jika anda seorang blogger serius, anda mungkin tiada masa untuk blogwalk ke blog orang lain kerana anda tentu akan sibuk dengan blog anda, dengan kajian dan mencari bahan.

Blogwalking selalunya dilakukan oleh blogger yang baru nak menapak, kerana mereka mahu mencari apa yang terbaik buat blog mereka - maksud HH mencari cara dan kaedah untuk memantapkan blog. Dengan blogwalking juga membuka lebih peluang untuk mereka promot blog mereka, selain melihat apa yang blogger lain tampilkan dalam entri.

Blogwalking memberikan idea kepada para blogger baru tentang bagaimana nak promosi blog, tentang perkara2 penting dalam dunia blog, tentang apa yang disukai oleh blogger lain, tentang tips, tentang panduan blogging dan macam-macam lagi.

Blogwalking juga akan membuka peluang untuk mengenali blogger lain terutama blogger yang dah berjaya, tentang cara bagaimana blogger yang dah ada pengikut (followers) yang ramai mendapatkan followers.

Jadi, teruskan blogwalking, dan oh ya, blogwalking tak semestinya anda perlu komen atau menjadi follower, tetapi lebih kepada pendedahan buat diri anda sebagai seorang blogger baru yang ingin naik dalam dunia blog.

Kepada blogger yang kurang masa untuk blogwalk, kaedah paling bagus adalah pergi ke ruangan laman-laman ping, laman2 komuniti blogger dan di situ ada banyak senarai untuk blogwalk secara santai.


15 Ulasan

Komen adalah tanggungjawab anda. Tertakluk pada Akta 588 SKMM. Untuk pengiklanan, boleh email ke editor@hasrulhassan.com.

  1. Salam alaik

    Yang ini Naim setuju sangat-sangat.

    Sekali lagi terima kasih ya.. Banyak ilmu yang Naim setelah mengenali blog ini..l

    May Allah Bless u..

    BalasPadam
  2. yes! no need to follow them if u not interested :)

    BalasPadam
  3. Jalan-jalan cari makan...tq kerana Tips ini...

    BalasPadam
  4. tips yg berguna., terima kasih :)

    BalasPadam
  5. @manjae camiela sama-sama, moga ia berikan manfaat buat semua blogger

    BalasPadam
  6. assalam...

    lama xbuat blogwalking.. sibuk sikit, so nnt nak buat balik laa...

    BalasPadam
  7. setuju sgt2...itulah yg sedang saya lakukan sekarang ni...hehehe

    BalasPadam
  8. tips yg bgus..amat berguna kpd miss z dan blogger baru ..makasi HH ^_^

    BalasPadam
  9. Ilmu baru dan panduan buat saya. Terima kasih...

    BalasPadam
  10. Tapi, saya kurang suka kerana banyak entri yang ringkas dan berbentuk informasi umum. Blogwalking blog lebih mesra pengguna daripada laman-laman ping blog.


    Apa pun terima kasih infonya.

    BalasPadam

Catat Ulasan

Komen adalah tanggungjawab anda. Tertakluk pada Akta 588 SKMM. Untuk pengiklanan, boleh email ke editor@hasrulhassan.com.

Terbaru Lebih lama

Advertisement

Bisnes Shopee

Advertisement

BERMASALAH DENGAN HARTA PUSAKA?

Panduan Mengurus Harta Pusaka dan Hibbah. - Nak Tahu? Klik Sini Sekarang!!


Advertisement