As-Salam.
Pelik. Kita sememangnya ada kepelikan sendiri yang kita sendiri tak mengetahuinya. Kita boleh nampak kepelikan pada orang lain tetapi tidak diri kita. Ia mungkin tak terlalu ketara, tetapi ia ada.

Jika anda bertanya pada diri sendiri, apakah kepelikan yang ada pada diri, anda mungkin tak akan tahu, melainkan anda ada masa untuk mencatatkan segala sesuatu yang anda lakukan yang tidak dilakukan oleh orang lain. Misalnya, anda akan membasahkan muka setiap kali anda ingin keluar rumah, atau mungkin anda suka mengigit kuku sebelum menunggu giliran anda dipanggil. Itu semua bukan sesuatu yang semua orang lakukan.

Jadi, apakah kepelikan ini satu kekurangan atau kelebihan? Ia sebenarnya merupakan sifat unik diri anda. Ia membezakan perlakuan biasa anda dengan orang lain. Ia diistilahkan sebagai tabiat.

Tabiat ini jika tidak dibendung, ia mungkin tidak begitu baik untuk diri anda, meskipun ia tidak merbahaya.

Buat ibu bapa, perhatikan anak-anak anda akan kepelikan sesuatu yang berlaku pada perangai mereka. Jangan sampai tabiat itu menjadi satu amalan biasa dalam hidupnya yang mungkin nanti akan mengganggu perkembangan kehidupannya, contohnya kerjaya.

Memerhatikan kepelikan orang lain, memang kita suka, ada kala ia menjadi bahan jenaka kita setiap hari. Tetapi tanpa kita tahu, orang di sebelah sana juga memerhatikan kita dengan kepelikan kita yang ada. Jadi, tak perlu rasa pelik sangat sebab kita sendiri pun sebenarnya pelik.....

3 Ulasan

Komen adalah tanggungjawab anda. Tertakluk pada Akta 588 SKMM. Untuk pengiklanan, boleh email ke editor@hasrulhassan.com.

  1. pelik ni yg menjadikan kita unik..contoh, dlm keluarga sya, ada 1 kakak yg sangat suka makan...jd, bila dia balik je, smua orang akan sediakan mcm2 makanan kegemaran dia..yg pain pun tumpang sekali..

    BalasPadam
  2. Sy punya tabiat suka gigit kuku bila tgok tv.kadang2 sampai luka luka.tapi itu duluu.skrg tak lg.just kuku sy tak cantik.

    BalasPadam
  3. tabiat yg baik xper. tp kalo tabiat yg bukan2 yg boleh membawa kpd kesan negatif tu, kene diusahakan utk dihentikan.

    BalasPadam

Catat Ulasan

Komen adalah tanggungjawab anda. Tertakluk pada Akta 588 SKMM. Untuk pengiklanan, boleh email ke editor@hasrulhassan.com.

Terbaru Lebih lama

Advertisement

Bisnes Shopee

Advertisement

BERMASALAH DENGAN HARTA PUSAKA?

Panduan Mengurus Harta Pusaka dan Hibbah. - Nak Tahu? Klik Sini Sekarang!!


Advertisement