As-Salam.
Ya, satu masa dan ketika dulu, memang saya rajin blogwalking dan bloghopping. Dari blogwalking tu, saya join macam2 segmen, macam2 giveaway dan contest. Ada la beberapa hadiah saya menang dari join segmen, giveaway dan contest yang dianjurkan. Dapat nombor satu ada, nombor dua ... tak ada nombor ... pernah la merasa semua tu.

Kemudian, saya kerap komen blog orang sana-sini, antaranya blog Ben Ashaari, blog Redmummy dan blog Beautifulnara serta blog Mazidul. Sebab selalu terjah dan komen blog-blog derang ni, saya sering dapat trafik dan backlink percuma. Blog Rina, juara Gadis Melayu pun saya dapat trafik beratus-ratus sebab dia kongsikan artikel yang saya buat, tu pun sebab saya bagi komen kepada bisnes online dia yang berkenaan pakaian Kardigan.

Dari blog Ben Ashaari, ada dalam 3-4 kali juga saya dapat trafik mencanak dari blog santai tu .... dari situ, blog mula dikenali blogger-blogger yang sama naik dengan saya. Dua tiga kali blog saya ni jadi header pilihan, blog pilihan .... hhuhuhuhu..terharu dan terima kasih kepada Ben Ashaari.

Masa saya rajin blogwalking tu, saya sering blogwalk blog2 follower, yelah, time tu ada beberapa puluh, beberapa ratus je, saya masih lagi mampu nak jenguk .... dan saya letak semuanya dalam bloglist. Tapi lama kelamaan dah makin ramai, tambah pula yang beri komen. Itupun saya singgah blog mereka, dulu leh la 2-3 komen je ..sekarang ni ... sekali saya online dah ada lebih dari 4-5 komen dah bagi satu-satu entri.

Jadi, apa pilihan saya nak buat? Maka, saya pun buat segmen demi segmen, dari situ ada jalan mudah untuk saya blogwalking sebab dah ada senarai, dan ia juga beri peluang untuk orang lain yang singgah sini untuk sama-sama blogwalk.

Mungkin cara ini tak berapa digemari bagi sesetengah blogger tapi gitulah, kalau 24 jam duduk depan PC, tak pedulikan entri sendiri ... bolehlah nak singgah blog2 lain.

Namun, saya seboleh-bolehnya akan cuba menghargai blogger-blogger yang pernah singgah dan komen. Cuba lakukan selagi ada daya.... kerana saya tahu, tanpa anda semua, blog ini takkan ke mana .... 

Dan, oh ya .... saya masih lagi blogwalking di waktu saya kekeringan idea.

9 Ulasan

Komen adalah tanggungjawab anda. Tertakluk pada Akta 588 SKMM. Untuk pengiklanan, boleh email ke editor@hasrulhassan.com.

  1. bagus!
    blogger mcm nie yg kita cari selama nie, hehehe

    BalasPadam
  2. @YNA ehemm Yna nak saya belanja makan apa ehh?

    BalasPadam
  3. sy plak skrg ni dh makin kurang bw..busy..:(

    BalasPadam
  4. pergh bro...patut la sites linking in banyak selalu tinggalkan komen..huhu bgos...blog pon nampak mantap sebab kemas je...saya ni dah lama tinggalkan blogwalking.hehe..malas la sebab tenet slow...!(alasan)

    BalasPadam
  5. Salam alaik bro HH

    Tahniah.


    Hope selalu datang setiap para blogger. Agar mereka tidak berkecil hati..

    :)

    49:10

    BalasPadam
  6. akak pun mmg giler blogwalking gak,tapi kdg2 sapai tak "ter"blogwalking sbb blog semakin banyak...mana yang singgah blog akak,tinggal jejak..mmg akak jengah blog diorang,mana yang boleh follow,akak follow...tapi biasanya yang banyak sangat letak macam2 widget kat blog buat blog jadi berat...

    BalasPadam
  7. revolusi blogwalking kepada blogreading...

    BalasPadam
  8. blogwalking di blog newbies pun perlu jugak..
    supaya dapat tolong mereka berkembang dalam dunia blog..

    BalasPadam

Catat Ulasan

Komen adalah tanggungjawab anda. Tertakluk pada Akta 588 SKMM. Untuk pengiklanan, boleh email ke editor@hasrulhassan.com.

Terbaru Lebih lama

Advertisement

Bisnes Shopee

Advertisement

BERMASALAH DENGAN HARTA PUSAKA?

Panduan Mengurus Harta Pusaka dan Hibbah. - Nak Tahu? Klik Sini Sekarang!!


Advertisement