As-Salam.
Bagus kalau ada keinginan untuk bertanya. Bertanya ini dapat merungkaikan persoalan. Lebih banyak soalan lebih baik, tetapi biarlah bertanya soalan yang betul. Selagi soalan anda itu salah, selama itulah anda akan mendapat jawapan yang tak memuaskan hati.

Dalam mendapatkan jawapan yang sepatutnya, soalan adalah penting diberikan secara tepat. Ibarat seorang anak murid bertanyakan nombor apakah yang paling awal .... sapa boleh jawab? kosong atau satu? Buat pengetahuan, nombor bermula dengan 0 dan angka pula bermula dengan 1 dan berakhir dengan 0 .... :P. Itu sebab anda takkan bertanya, apa angka telefon anda ... sebaliknya akan bertanya berapakan nombor telefon anda ... huhuhuhu ...

Pernah tak anda fikirkan jawapan anda itu betul untuk soalan yang diberikan tetapi diberikan markah kosong! Itu adalah kerana soalan tidak mendapat jawapan yang betul, jadi begitulah halnya apabila anda menjadi si penanya soalan, soalan anda perlu tepat maka barulah mendapat jawapan yang tepat. Jawapan juga takkan diberikan tepat seandainya soalan yang diberikan tidak difahami dengan betul.


Dalam perhubungan, dalam pergaulan, malah dalam hampir apa jua yang melibatkan soalan dan jawapan, adalah penting perkara tadi dititikberatkan. Jangan sampai nanti, ia disalah ertikan. Apabila tersalah dan tersilap faham ... maka timbullah cakap2 atau lebih teruk ..fitnah.

3 Ulasan

Komen adalah tanggungjawab anda. Tertakluk pada Akta 588 SKMM. Untuk pengiklanan, boleh email ke editor@hasrulhassan.com.

  1. break communication...ia selalu berlaku dikalangan kita....malah kekadang sebab kosa kata kita nie kurang. selain itu, banyak faktor mempengaruhi masalah kommunikasi terutamanya gangguan dari segi penyampaian. Walaupun soalan tepat dan padat tetapi jika ada gangguan, penyampaian tidak sampai. Sebab itu mendengar dengan teliti dan baik akan menggurangkan masalah kommunikasi

    BalasPadam
  2. ok baru tau pasal nombor n angka tu..huhu

    BalasPadam
  3. mmmmm.....ye btul tu! (sambil mengaru kepala)

    BalasPadam

Catat Ulasan

Komen adalah tanggungjawab anda. Tertakluk pada Akta 588 SKMM. Untuk pengiklanan, boleh email ke editor@hasrulhassan.com.

Terbaru Lebih lama

Advertisement

Bisnes Shopee

Advertisement

BERMASALAH DENGAN HARTA PUSAKA?

Panduan Mengurus Harta Pusaka dan Hibbah. - Nak Tahu? Klik Sini Sekarang!!


Advertisement