Salam.
Kepada mereka yang menjadi pembaca setia blog ini (terima kasih banyak-banyak), tentu dah baca bagaimana Mekah dibuka dengan aman oleh Nabi Muhammad s.a.w.  Semuanya berlaku dalam bulan penuh mulia ini - bulan Ramadhan. Susulan dengan pembukaan tersebut, satu lagi sejarah tercipta ...

Kaabah 1940. Foto: Pen and Chain
Selepas umat Islam membebaskan kota Mekah, Nabi Muhammad s.a.w menyucikannya dengan memusnahkan 360 patung di sekeliling Kaabah. Lima hari sebelum berakhirnya Ramadhan tahun ke-9 hijrah, beliau menghantar Khalid al Walid bagi memusnahkan patung al ‘Uzza di Nakhla.


Menurut kepercayaan Arab jahiliyyah, al ‘Uzza adalah patung dewi terbesar di situ. Ia sering disebut oleh masyarakat Arab apabila melafazkan sumpah. Khalid al Walid melaksanakan tugas itu dengan bergerak menuju ke Nakhla lalu menghancurkan patung al ‘Uzza. Selepas itu, penyembahan patung pun berakhir.

Dipetik dari buku Ramadhan: Tetamu Yang Dirindui

4 Ulasan

Komen adalah tanggungjawab anda. Tertakluk pada Akta 588 SKMM. Untuk pengiklanan, boleh email ke editor@hasrulhassan.com.

  1. Memang banyak peristiwa besar berlaku pada bulan Ramadhan...terutamanya pada zaman Nabi dan para sahabat...ia cukup memberi kita kesedaran bahawa mereka dapat melakukan ibadah dan pekerjaan dalam 1 masa...

    BalasPadam
  2. bulan Ramadhan bulan yg penuh rahmat. jangan sia-sia kan lah 10 malam terakhir ini. ;)

    feel free to visit _piNk sitE_ :)

    BalasPadam
  3. @kinn Hmm ya, insyaAllah... jangan lupa baca mengenai tips mencari malam lailatul qadar.

    BalasPadam
  4. mmg byk kisah yg berlaku di bln ramadhan, yg blh dibaca sbg pngajaran dan iktibar...

    BalasPadam

Catat Ulasan

Komen adalah tanggungjawab anda. Tertakluk pada Akta 588 SKMM. Untuk pengiklanan, boleh email ke editor@hasrulhassan.com.

Terbaru Lebih lama

Advertisement

Bisnes Shopee

Advertisement

BERMASALAH DENGAN HARTA PUSAKA?

Panduan Mengurus Harta Pusaka dan Hibbah. - Nak Tahu? Klik Sini Sekarang!!


Advertisement