As-Salam.
Setiap persoalan ada jawapan, setiap benda yang dilakukan ada sebab, kalau tak ada sebab, maka kerja dan perbuatan tu jadi sia-sialah.

Ada beberapa sebab mengapa seorang blogger tu ada lebih dari satu blog:

5 Sebab Seorang Blogger Punya Banyak Blog

Minat Berbeza, Niche Berbeza
Ada blogger dia tidak suka campur adukkan hal bisnes dengan hal peribadi, jadi dia ada dua blog, satu untuk bisnes dan satu untuk hal peribadi. Ia juga dapat asingkan pembaca, dan dapat kumpulkan kumpulan tertentu terutama pembeli - ini merupakan salah satu contoh.

Ada blogger buat blog satu untuk berbahasa melayu, dan satu lagi untuk berbahasa inggeris. Banyak blogger dari kalangan rakan cina saya, buat dua blog macam ni. Ada juga dok cerita pasal makanan, dalam satu blog tu, dan satu blog lagi mengenai kisahnya sebagai seorang pelukis.

Identiti Alam Maya
Ada sesetengah blogger, dia mahu dirinya dikenali, ada pula tidak mahu dikenali. Begitu juga dalam blog, identiti ada cuma bukan identiti sebenar, lalu dia ada dua akaun untuk blog-blognya, menjadikan dia ada banyak blog dengan dua identiti berbeza. Satu blog dengan identiti sebenar, dan mungkin dalam satu blog yang agak pedas dan kasar penyampaian, dia menggunakan id yang lain.

Ingin Dikenali Lebih Meluas
Jika anda amati, ramai blogger profesional punyai lebih dari sebuah blog, samada ia menjadi penulis jemputan di blog seseorang atau memang memiliki dua blog yang berbeza platform. Jangan terkejut jika anda akan membaca dua buah blog yang isi hampir sama tetapi dalam platform berbeza - satu wordpress dan satu lagi blogspot. Mereka ini membina reputasi, reputasi sebagai seorang blogger.

Malah buat blogger yang punyai profession tertentu, contohnya sebagai seorang jurugambar, dia akan memiliki lebih dari satu blog, satu blog kumpulan photographer, dan satu adalah blog personal yang mengenengahkan hasil kerja individu. Dan dalam beberapa kes tertentu, ada photographer yang buat dua blog - satu gallery (hanya gambar dengan porftfolio) dan satu lagi lebih teknikal (gambar dan butiran mengenai cara shot dilakukan).

Menjana Pendapatan
Lagi banyak blog, lagi banyak iklan anda boleh muatkan, maka ia takkan semakkan blog anda secara individu, dok semua taruh iklan kat satu blog tu, nanti semak la pulak hanya penuh dengan iklan.

Terlalu Banyak Ingin Dikongsikan
Saya ada seorang sahabat ini, dia ada lebih dari 14 blog! Banyak bukan? Saya sendiri tak tahu mana satu blog dia yang betul2 blog dia, tapi semua blog dia punyai cerita berbeza, niche berbeza, follower berbeza, pageviews berbeza dan sumber pendapatan berbeza.

Dan dia pernah bekerja dalam banyak sektor industri. Dia pernah melancong banyak negara. Dan dia juga pernah punyai hubungan cinta dengan ramai orang ... semua ini diceritakan dalam blog-blog yang berlainan, dengan gaya bahasa berlainan, dan cara berlainan.

Harap andai ada yang tertanya-tanya, entri ini sedapat mungkin leraikan apa yang bermain di fikiran, mengapa dan kenapa seorang blogger ada banyak blog. Apa yang pasti, apabila anda menjadi blogger, anda adalah seorang penulis. Bila penulis ... satu buku tak cukup nak cerita .. mesti nak ada banyak buku ..melainkan anda menulis sebuah kamus!

4 Ulasan

Komen adalah tanggungjawab anda. Tertakluk pada Akta 588 SKMM. Untuk pengiklanan, boleh email ke editor@hasrulhassan.com.

  1. yerp..tengok khai..banyak gila oh dia..hehe

    BalasPadam
  2. adoi...1 pun tak larat nak tanggung...keh3

    BalasPadam
  3. betul2...sokong sangat...mcm zu pun, blog bisnes mmg wat blog lain...mcm ne leh ada 14blog?? banyak giler?? huhu...tak larat...tak larat...kagum lau boleh handle semua...

    BalasPadam

Catat Ulasan

Komen adalah tanggungjawab anda. Tertakluk pada Akta 588 SKMM. Untuk pengiklanan, boleh email ke editor@hasrulhassan.com.

Terbaru Lebih lama

Advertisement

Bisnes Shopee

Advertisement

BERMASALAH DENGAN HARTA PUSAKA?

Panduan Mengurus Harta Pusaka dan Hibbah. - Nak Tahu? Klik Sini Sekarang!!


Advertisement