Salam.
Ada yang punyai pengalaman sedemikian? Saya .... belum. Tak pernah merasa dan tak pernah terbabit. Pernah diajak, tetapi hati saya tak pernah berganjak untuk mengatakan ya, saya tetap dengan pendirian bahawa perhimpunan dan perarakan sedemikian banyak mendatangkan kemudaratan dari kebaikan. 

Ianya bukan apa, walaupun di sebalik niat perhimpunan itu yang baik, tetapi awas, kita tak dapat mengetahui apa yang tersirat di sebalik yang tersurat. Walaupun dikepalai oleh mereka yang berwibawa, tetapi yang sering buat peranan dan bermain onar bukanlah mereka tetapi insan-insan yang lain, yang kadangkala keliru dan kurang faham.

Perkara begini banyaknya nanti hanyalah permainan emosi. Jika di sana menanti dengan amarah yang dah meledak, dan di sini pun dah dibasahi oleh peluh2 kebencian, masakan yang baik itu dapat disampaikan? Apa yang berlaku adalah di luar jangkaan.

Manusia. Bahayanya bila emosi menguasai tindakan, dan akal dibiarkan tersadai di bahu jalan. Yang jadi mangsa adalah mereka yang nanti tidak tahu apa2, kalau tahu pun, hanyalah 20 peratus pengetahuan.... hal lain? Mereka hanya yang mengikut tanpa arah tujuan yang jitu, yang jelas, hanya jadi pak turut sesetengah pihak.

Haram disebabkan undang-undang. Dari segi agama, memang ia tidak salah, tetapi jika boleh mendatangkan mudarat, baiklah dijauhkan. Mengapa nak dijirus api dengan bahan pembakar? 

Alangkah malang jika semuanya nanti berakhir dengan tragedi. Sapa yang rugi? Kita juga ... tak ke nanti??

3 Ulasan

Komen adalah tanggungjawab anda. Tertakluk pada Akta 588 SKMM. Untuk pengiklanan, boleh email ke editor@hasrulhassan.com.

  1. sokong!
    org xbersyukur memang macam tulah
    huhu

    BalasPadam
  2. oh please rakyat Malaysia berfikiran seperti anda...baru lah aman negara ni..

    BalasPadam
  3. Kadangkala kita tersalah tafsir akan niat, lalu kita buat tindakan yang salah.

    BalasPadam

Catat Ulasan

Komen adalah tanggungjawab anda. Tertakluk pada Akta 588 SKMM. Untuk pengiklanan, boleh email ke editor@hasrulhassan.com.

Terbaru Lebih lama

Advertisement

Bisnes Shopee

Advertisement

BERMASALAH DENGAN HARTA PUSAKA?

Panduan Mengurus Harta Pusaka dan Hibbah. - Nak Tahu? Klik Sini Sekarang!!


Advertisement