As-Salam. Ini merupakan satu posting atas permintaan seorang blogger, jadi tak mahu dia makan sorang, so saya jadikan permintaan itu sebagai satu entri untuk semua. Oleh itu, kena faham dulu apa itu RSS ... :) .. nanti belajar sekerat2 ni .. tak syok pulak.

Pada asalnya, Feedburner merupakan satu aplikasi awam yang khas untuk ping entri anda ke seluruh enjin carian secara automatik. Kemudian, Feedburner telah diambil alih oleh Google kerana mereka nampak kesannya pada blog - setelah ambil alih blogspot.com pada tahun 2007/2008.

Guna Feedburner Google Untuk RSS Blog

Apa Itu RSS?

RSS ialah singkatan untuk Rich Site Summary. Ia banyak digunakan oleh kebanyakan laman web terutama laman web berita untuk memudahkan maklumat terkini dilaporkan ke seluruh dunia melalui internet. Ia mudah, simple dan paling pantas dicapai.

Bagaimana Rupa RSS Ini?

Ini merupakan contoh blog ini dalam bentuk RSS yang menggunakan Feedburner. Anda boleh tengok versi baru di sini - RSS OHBlogger


Nampak tak? Ia simple je, apa yang ditulis pun pendek je, gambo tak ada tapi boleh letak atau diletakkan kalau nak, berdasarkan setting dalam feedburner. Ia boleh dibaca secara ringkas macam dalam handphone, tetapi lebih kepada tajuk sahaja.

Kebaikan Guna RSS

Ia digunakan secara meluas oleh mereka yang mahukan kecepatan sesuatu berita itu disampaikan. Lebih-lebih lagi oleh mereka yang memang menggunakan internet untuk mencari bahan penerbitan dan sebagainya. Anda boleh lihat RSS ini digunakan di Yahoo News dan laman-laman berita yang lain di mana ia ambil RSS dari laman web lain sebagai paparan di halaman utamanya.

Bagaimana Menggunakan RSS Ini?

RSS ini dibaca menggunakan platform bacaan RSS tersendiri. Feed Read atau News Aggregator merupakan perisian yang memuatkan RSS untuk dibaca. Setiap perkakasan yang ada hubungan atau capaian internet mempunyai software ini. Contoh software Feed Read ini adalah Amphetadesk, FeadReader, NewsGator dan bermacam lagi. My Yahoo, Bloglines, dan Google Reader adalah merupakan aplikasi online yang menggunakan RSS ini.

Uhh panjang sangat ni....  nanti saya sambung, biar pembaca faham apa itu RSS dulu .. kejap2 nanti, saya sambung dengan cara nak guna RSS ini dalam blog anda.

Jika nak cepat sangat, leh terus terjun ke sini: Feedburner

3 Ulasan

Komen adalah tanggungjawab anda. Tertakluk pada Akta 588 SKMM. Untuk pengiklanan, boleh email ke editor@hasrulhassan.com.

  1. macam mana cara nak masukan ke dalam blog kita?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ada beberapa cara, boleh salin sahaja url rss kita, dan letakkan macam blog saya, tulis RSS link ke feed tersebut.

      Padam

Catat Ulasan

Komen adalah tanggungjawab anda. Tertakluk pada Akta 588 SKMM. Untuk pengiklanan, boleh email ke editor@hasrulhassan.com.

Terbaru Lebih lama

Advertisement

Bisnes Shopee

Advertisement

BERMASALAH DENGAN HARTA PUSAKA?

Panduan Mengurus Harta Pusaka dan Hibbah. - Nak Tahu? Klik Sini Sekarang!!


Advertisement