Salam.
Sapa tak pernah makan gula-gula getah? Hmmm .... saya dulu, time kecik2, sure akan beli punya time dekat2 peperiksaan. Bukan apa, nak kasik hilang nervous. Tapi, siyes saya tak reti nak buat belon dari gula-gula getah. Bubblegum, satu jenama yang femes dulu. Macam-macam perisa dok ada.

Sampai dah masuk IPT barulah saya tahu nak buat belon dari Bubblegum tu. Itupun jenuh belajar... hahahaa... skrang ni anak-anak saya ada gak nak cuba makan, tapi ada satu hari tu, anak saya Amri pulang dari tadika islam, dia kata tak boleh makan bubblegum sebab tak ada tanda halal, dan sampai kesudah kami anak-beranak tak makan dah bubblegum ni.

Meh soroti sedikit sejarah makanan penuh manis ni yang jadi kegilaan anak-anak remaja, baik di Malaysia mahupun di dunia.


Menurut sejarah Greek purba, orang-orang Greek telah mengunyah resin pokok yang diperolehi dari pokok mastik yang tumbuh di Turki dan Greek. Mereka memanggilnya gula-gula getah mastik. Ia digunakan bagi mencuci gigi dan menyegarkan nafas. 

Ia juga boleh didapat di Timur Tengah. Menurut catatan, orang-orang Indian di Tengah Amerika juga menguyah cairan daripada pokok spadilla lebih daripada 1000 tahun dahulu.

Pada tahun 1848 bermulalah gula-gula getah ini diperkilangkan secara komesial oleh John B Curtis dan abangnya. Setelah meraih banyak keuntungan mereka telah mengalihkan kilang mereka dari Bangor ke Porland dalam tahun 1850. Antara perasa yang di hasilkan ialah "White Mountain, Biggest and Best, Four-in-Hand, Sugar Cream dan Licorice Lulu".

Pada tahun 1871 Thomas Adams dari New York telah mengeluarkan gula-gula getah secara pengilangan menggunakan mesin. Beliau telah menambah perasa pertama di Amerika dengan pangilan Black Jack. Gula-gula getahnya telah mendapat sambutan hangat sehinggalah sekarang.

Sumber: Wikipedia

3 Ulasan

Komen adalah tanggungjawab anda. Tertakluk pada Akta 588 SKMM. Untuk pengiklanan, boleh email ke editor@hasrulhassan.com.

  1. teringat dulu masa kecik kecik pantang mak tengok kalau kitorang nak makan gula gula getah ni. dia kata takut tertelan nanti tak boleh buang air besar.

    BalasPadam
  2. salam...

    zaman budak2 dulu, parents mmg marah kalo mkn chewing gum ni. takut tertelan n sakit perut.. skrg ni dah mcm2 perisa ada, cuma saya dah stop mkn chewing gum ni. cari alternatif lain utk jadikan dessert.

    BalasPadam
  3. sekarang ni pon suke makan lagi...
    hehehe...

    tapi tengok tempat jugak laa



    http://azrijohan.blogspot.com/p/agent-topup.html

    BalasPadam

Catat Ulasan

Komen adalah tanggungjawab anda. Tertakluk pada Akta 588 SKMM. Untuk pengiklanan, boleh email ke editor@hasrulhassan.com.

Terbaru Lebih lama

Advertisement

Bisnes Shopee

Advertisement

BERMASALAH DENGAN HARTA PUSAKA?

Panduan Mengurus Harta Pusaka dan Hibbah. - Nak Tahu? Klik Sini Sekarang!!


Advertisement