Isu yang diperkatakan adalah mengenai follower, isu ni kalau ikut saya, memang isu yang boleh dibenam dalam-dalam dah, tak perlu nak ditimbulkan balik. Inilah bahana bila berblog main redah dan kejar sesuatu yang bukan kerana minat.

Blogging ni nak kena ada minat. Tengok blogger yang berjaya, semuanya sebab mereka minat, dan lihat blog mereka .... entri diorang ni, sehari sampai lebih daripada enam. Mereka menulis, mencarut erkkk mencoret dan menzahirkan pendapat dan kisah mereka menerusi blog. Mereka minat menulis. Menulis tentang pendapat, cerita dan pelbagai lagi.

Ikut kata Redmummy, saya ingat ramai yang mungkin tak layan vlog redmummy walaupun dok kata RM tu idola mereka dalam blogging, Ikut kata Ben Ashaari ... kata peminat dan respek kat dia, tapi tak ikut pun nasihat dia .. apa daaa ... lain kali, jangan angguk tapi tangan seluk dalam poket!

Saya tak lah sehebat mereka yang saya sebutkan. Malah blogger hebat seperti kak Kujie, Joe, dan beberapa yang lain pun pernah ceritakan dan ulas mengenai hal dan isu follower ni.

Lupakan pasal follower tu .... tumpukan pada entri anda di blog. Nak ada follower, berikan dulu yang terbaik buat pengunjung blog anda, dah ada entri yang best ... promot blog anda, dan dari situ akan dapat follower secara sendiri.

Walaupun saya pun kinja-kinja nak follower cukup 2000 (tengok stats) yang saya dok nanti-nantikan, tapi tidaklah sampai nak memaksa orang follow blog saya yang pada mereka rasa dan fikir tak seronok nak difollow ... Cik Epal, Ben Ashaari, Izamir, Fatin Liyana, Ujang dan beberapa nama lain yang hebat-hebat dan ramai follower yang saya pernah serbu dan jengah blog mereka pun, menjadi follower blog ini lepas laaammmmmmmaaaaaaa mereka dok ketuk pintu .... mereka jadi follower bila mereka fikir ia berbaloi nak difollow ... so saya respek keputusan tu.

Harus ingat, bila kita impikan sesuatu, kita mesti dah siap sedia untuk berikan sesuatu. Jika dapat berikan entri yang menarik, pasti follower tu datang sendiri.

*p.s: Saya bukan blogger hebat macam mereka, saya tahu follower inginkan sesuatu dari blog anda untuk mereka follow, jadi berikan apa yang mereka nak ... dan pasti anda takkan rugi.

6 Ulasan

Komen adalah tanggungjawab anda. Tertakluk pada Akta 588 SKMM. Untuk pengiklanan, boleh email ke editor@hasrulhassan.com.

  1. ehh betol la mengenai 6 post sehari tu. sy pun buat 6 post sehari juga iaitu setiap 2 jam. anyway pendapat anda memang betol :)

    BalasPadam
  2. Bang...maaf bang...sy x dapat nak bace entri abg sebb ...ape bende yg kat tepi ni...sy x tau nak cakap huhuuhuh...yg statik ni...membuatkan sukar bg sy nak membace

    BalasPadam
  3. @ZIPPO MILLER Hahaha oh ye ke .... resolusi skrin kena tuko tu ... ke dah tak leh tuko? Kalau baca blog ni dalam laptop, nampak lapang je .. kalau starndard skrin, kena buat max resolution ... baru nampak lebar sbb kelebaran blog ini adalah 1000px ... :)

    Apapun, saya dah ubah widget tu .. ok tak?

    BalasPadam
  4. ohh ye ke bang? Maafkan saye hahah...pakai Lappy kecik je bang...Maaf sebb susahkan abg tadi...Maaf ye bang :)

    BalasPadam
  5. betol ckp abg hasrul ni..jgn hrpkan follower..tulis entry best & rjn blogwalking adalah kunci utk dptkan follower..btol x?

    BalasPadam
  6. saya buat blog sebab saya suka mengajar orang. thehehe, tak kisah pun nak komen ke tidak asal ilmu yang nak disampaikan tu tercapai. :))

    BalasPadam

Catat Ulasan

Komen adalah tanggungjawab anda. Tertakluk pada Akta 588 SKMM. Untuk pengiklanan, boleh email ke editor@hasrulhassan.com.

Terbaru Lebih lama

Advertisement

Bisnes Shopee

Advertisement

BERMASALAH DENGAN HARTA PUSAKA?

Panduan Mengurus Harta Pusaka dan Hibbah. - Nak Tahu? Klik Sini Sekarang!!


Advertisement