AS-Salam. Tadi saya ada singgah kat blog mamat ni ... kecoh sungguh dok nak cerita pasal pagerank, aha .. saya pun nak wat kecoh gak la sembang pasal pagerank (PR) ni walaupun pengetahuan saya setakat tahu makna je.... hehehe... 

Tapi, ramai blogger yang nampak seronok bila kata PR derang ni tinggi....menghampiri 10 ...  well, baguslah tu .. bila PR semakin tinggi, ia menunjukkan blog itu semakin penting bagi enjin carian, semakin penting untuk dijadikan rujukan. Dan ... yang lebih nyata ialah blog itu adalah popular.

Kenapa?
Sebab apabila PR tinggi, ini menunjukkan bahawa blog itu tergolong dalam blog yang mempunyai banyak backlink BERKUALITI atau dengan kata lain, ramai yang reference blog tu secara terus, bukan dirujuk dalam entri - tetapi lebih kepada bloglist atau senarai link.

Bila kata backlink berkualiti ni, ia bukan merujuk kepada backlink entri macam ni, cth: http://www.hasrulhassan.com/tips-blogger.html tetapi merujuk kepada link seperti ini: http://www.hasrulhassan.com

Dan ia lebih menumpukan kepada halaman atau paparan hadapan. Kalau anda letak link dalam entri ... even 1000 sekalipun, ia tidak dikira sebagai satu backlink berkualiti. Itu sebab ramai yang buat contest lebih suka dibuatkan link ke blog dari buat link ke entri dan diletakkan di sidebar blog. Bila letak di sidebar blog dan url pula merujuk ke blog, ia memberikan satu backlink berkualiti yang boleh meningkatkan PR.

Ok.. ini serba sedikit...nak kupas banyak-banyak nanti pening dan jemu pula. :)

7 Ulasan

Komen adalah tanggungjawab anda. Tertakluk pada Akta 588 SKMM. Untuk pengiklanan, boleh email ke editor@hasrulhassan.com.

  1. PR 10 mane de .. PR 10 pakcik goggle pegang la

    BalasPadam
  2. ouhh.. baru tahu pasal backlink nie.. tq2..

    BalasPadam
  3. @waN Mohd Salim tu sebab saya kata menghampiri 10 .. sebab takkan ada yang pegang 10 punya .. aduiiii la ...

    BalasPadam
  4. @hasrul hassan nak kena bunyi macam ah chai cikit, "adhoi...".haha...

    aku naik jugak.dari N/A ke 0.haha...kira naik jugak tu...

    BalasPadam
  5. Update terbaru PR naik 1 je. Tapi kira ok la kan. Hehe. Kena usaha lebih lepas ni. :)

    # epic win! sila serang pawagam berdekatan! #

    BalasPadam
  6. hehehe saya pun br gi check td.. pr blog saya 2/10 aje.. uhuk uhuk ...

    BalasPadam

Catat Ulasan

Komen adalah tanggungjawab anda. Tertakluk pada Akta 588 SKMM. Untuk pengiklanan, boleh email ke editor@hasrulhassan.com.

Terbaru Lebih lama

Advertisement

Bisnes Shopee

Advertisement

BERMASALAH DENGAN HARTA PUSAKA?

Panduan Mengurus Harta Pusaka dan Hibbah. - Nak Tahu? Klik Sini Sekarang!!


Advertisement