Jajahan Kerajaan British. Foto: Wikipedia

Salam.
Saya bawakan pula Kerajaan Inggeris atau The British Empire - antara kerajaan terbesar dalam Siri Kisah Kerajaan Agung Dunia. Hebatnya kerajaan ini sehingga negara kita juga merupakan antara jajahannya, sedangkan ia beratus ribu jauhnya dari kita.

Kerajaan Inggeris dikenali sebagai kerajaan terbesar dalam sejarah, kerana menguasai lebih dari 13.000.000 kilometer persegi, yang kira-kira seperempat dari jumlah luas kawasan bumi, dan memerintah lebih dari 500 juta orang, juga merupakan seperempat penduduk dunia.

Akibatnya, warisan itu dicantumkan pada tanah jajahan memberi kesan sangat besar dalam melibatkan reformasi politik, pertukaran budaya dan cara hidup.

Bahasa Inggeris, yang tersebar adalah bahasa kedua yang paling banyak digunakan di dunia pada masa ini, dan ahli linguistik setuju bahawa bahasa Inggeris adalah bahasa standard de facto dunia.

Kerajaan Inggeris pasti salah sebuah kerajaan yang paling berpengaruh yang pernah ada dalam sejarah manusia.

Sumber: Wikipedia

2 Ulasan

Komen adalah tanggungjawab anda. Tertakluk pada Akta 588 SKMM. Untuk pengiklanan, boleh email ke editor@hasrulhassan.com.

  1. hm, tp bahasa inggeris bukan bahasa kafir ek, bible yg asal dr latin, bukan Inggeris....

    BalasPadam
  2. org Inggeris asalnya dari Germania atau Germany sekarang ni. sbb tu Hitler bangga dan tak takut dgn bangsa Aryan dan Germania kerana berpendapatan smo bangsa di GB dan USA adalah dr Germany.

    BalasPadam

Catat Ulasan

Komen adalah tanggungjawab anda. Tertakluk pada Akta 588 SKMM. Untuk pengiklanan, boleh email ke editor@hasrulhassan.com.

Terbaru Lebih lama

Advertisement

Bisnes Shopee

Advertisement

BERMASALAH DENGAN HARTA PUSAKA?

Panduan Mengurus Harta Pusaka dan Hibbah. - Nak Tahu? Klik Sini Sekarang!!


Advertisement