Kisah Kerajaan Agung di Dunia - Kerajaan Rom. Dalam minggu ini dan minggu berikutnya, saya ingin bawakan Siri Kisah Kerajaan Agung untuk sama-sama kita kongsi pengetahuan dan sejarah. Pengetahuan serba sedikit mengenai kerajaan-kerajaan ini yang diasaskan oleh manusia, diharapkan dapat memberikan kita sedikit info am tentang jatuh bangunnya sesebuah empayar itu.

Dan antara empayar gergasi dan amat terkenal serta tersohor, yang sehingga sekarang dikagumi ramai ialah Kerajaan Rom.

Siri Kisah Kerajaan Agung di Dunia - Kerajaan Rom

Siri Kisah Kerajaan Agung di Dunia - Kerajaan Rom
Perpustakaan Celsus ( di Turki ) dibina untuk menyimpan 12,000 gulungan dan untuk melayani sebagai makam monumen untuk Celsus ( yang telah konsul di 92 M , gabenor di 115 AD , dan kaya dan popular dikalangan warga tempatan ) . Bangunan ini penting sebagai salah satu contoh yang tinggalan sejarah dari sebuah perpustakaan kuno Rom yang berpegaruh . Ini juga menunjukkan bahawa perpustakaan umum yang dibina tidak hanya untuk wilayahnya sahaja tetapi di seluruh Empayar Rom . Pemulihan besar – besaran yang dianggap amat benar bagi bangunan ini , Gerbang depan dibina semula dan sekarang menjadi contoh utama arkitektur Rom sebenar.

Kerajaan Rom

Pada mulanya kerajaan ini dipimpin oleh raja-raja yang dianggap wakil tuhan, kemudian menjadi republik sebelum akhirnya menjadi sebuah kerajaan. Kerajaan ini disifatkan sebagai sebuah kerajaan autoraktik. Republik Rom yang awal telah dibinasakan dan dilemahkan oleh pertikaian antara Gaius Marius dan Sulla, diikuti oleh perang saudara Gaius Julius Caesar terhadap Pompey.

Secara kasarnya, kemuncak Kerajaan Rom ini boleh dikatakan berlaku selepas penaklukan Dacia oleh Trajan. Ketika itu, Kerajaan Rom menguasai permukaan tanah sebanyak lebih kurang 5,900,000 kilometer persegi (2,300,000 batu persegi) dan oleh itu, menjadi empayar terbesar semasa Zaman Purba Klasik.

Pada dekat-dekat nak hampir musnah, Kerajaan Rom ini telah terbahagi kepada dua, iaitu Empayar Rom Barat dan Empayar Rom Timur (dikenali juga Empayar Byzantine). Sebagai penamat dan kejatuhan Kerajaan Rom ini, telah dimuktamadkan oleh ahli sejarawan, bahawa ia tumbang setelah musnah apabila diserang dan ditakluk oleh kerajaan dari bangsa German; iaitu pada 4 September 476.

Walaubagaimanapun, Kerajaan Agung Rom ini tidak dianggap musnah sepenuhnya kerana wujudnya Kerajaan Byzantine yang juga dianggap dalam sejarah sebagai kuasa 'sebenar' Empayar ini. Dan kemusnahan sebenar Empayar atau Kerajaan Rom ini berlaku apabila ianya ditakluk oleh Empayar Turki Uthmaniyyah pada 29 Mei 1453.

Mengikut sejarah, kerajaan ini dibina oleh sekumpulan petani. Diceritakan bagaimana sekumpulan petani, yang pada mulanya menghadapi serigala bagi melindungi ternak mereka, akhirnya menjadi bersatu menjadi kerajaan terbesar dalam sejarah. Dan dari situ, masyarakat Rom yang terbahagi mengikut sistem kasta ini, telah membina tamadun sendiri dengan bersulam pengaruh dan kebudayaan Yunani.
Siri Kisah Kerajaan Agung di Dunia - Kerajaan Rom
Menara Hercules merupakan sebuah rumah api Rom kuno di semenanjung sekitar 2,4 kilometer ( 1.5 batu ) dari pusat A Coruna , Galicia , di Sepanyol utara – barat . Nama Corunna dikatakan berasal dari zaman kuno . Struktur adalah 55 meter ( 180 kaki ) dan pemandangan pantai Atlantik Utara Sepanyol . Dibina hampir 1900 tahun lalu, telah dipulih semula pada tahun 1791 , dan merupakan rumah api tertua di Rom yang masih digunakan.
Kehebatan kerajaan ini telah memberikan sumbangan besar terhadap perkembangan hukum, perang, seni, sastra, arkitek, teknologi, agama dan bahasa di dunia Barat. Malah banyak sejarawan menganggap Kerajaan Rom menjadi kerajaan yang sempurna - berpengaruh, adil, tahan lama, besar, serta membela dan ekonomi maju.
Pengaruh Kerajaan Rom dirasai sehingga hari ini. Dewan senat adalah antara pengaruh yang paling ketara yang wujud di dalam kerajaan moden sekarang.
Sumber: Wikipedia dan Kamal Info


5 Ulasan

Komen adalah tanggungjawab anda. Tertakluk pada Akta 588 SKMM. Untuk pengiklanan, boleh email ke editor@hasrulhassan.com.

  1. kerajaan rom telah di sebutkan di alquran adanya

    BalasPadam
  2. Balasan
    1. Ya, memang sebuah kerajaan yang cukup hebat dan gah, namun akhirnya lumpuh.

      Padam
  3. Fuhh! Kerajaan nie memang rare punya sejarah laa...tapi kerajaan yg orang cakap ala2 demokrasi yang hot dengan tagline RM2.6B pon ada nilai sejarah yang tersendiri juga kan...kirer terer laa ketua penya anak makcik maimun nie tadbir kan... :)

    BalasPadam

Catat Ulasan

Komen adalah tanggungjawab anda. Tertakluk pada Akta 588 SKMM. Untuk pengiklanan, boleh email ke editor@hasrulhassan.com.

Terbaru Lebih lama

Advertisement

Bisnes Shopee

Advertisement

BERMASALAH DENGAN HARTA PUSAKA?

Panduan Mengurus Harta Pusaka dan Hibbah. - Nak Tahu? Klik Sini Sekarang!!


Advertisement