Setiap Ibu Bapa Mahukan Anak Mereka Tebal Imannya. Foto: Lensahasrul
Salam.
Hari ini hari khamis, ramai yang kerja gomen, kena dan wajib pakai baju batik. Bagus idea ini walaupun pada asalnya nampak macam leceh je, sekurang-kurangnya batik itu kekal terpelihara. Perlu dipaksa baru leh jalan, kalau nak harap semua kata benda tu kira macam harus ... maka agak2 berapa ramai la yang nak pakai.

Begitu juga dalam kehidupan kita seharian. Ada perkara kita perlu paksa supaya ia jadi baik, malah lebih baik dari sebelum kena paksa. Macam anak kita, kurus kering .... kalau kita tak paksa dia makan, maka ... hmmm ... yang akan kena sakit bukan kita, tetapi anak kita. Begitu juga dalam soal ibadat .... kita perlu paksa kalau dah berkali nasihat tak dengar kata, kita paksa .... itu sebab anak-anak beragama Islam, perlu dirotan bila cukup umur 7 tahun erkkk 10 tahun tak mahu mendirikan sholat.

Namun, dalam menguatkuasakan paksaan itu, ada adab dan cara yang perlu kita ikut. Kita bukan nak terus memaksa dan mengamalkan kekerasan. Ibarat batu yang hari2 dititiskan air ..lama2 berlekuk juga ... buat paksaan secara lembut ibarat air ini, lama-lama nanti ... akan ada hasilnya juga. Mungkin ambil masa ... tapi buat apa tergopoh gapah kalau hasilnya nanti tidak kekal lama?

Ada perkara yang boleh dan yang tak boleh .... kena ikut itu ... jangan terlalu ikut emosi, hawa dan nafsu. Kena bijak guna akal, kita dilahirkan dah bijaksana, cuma kita tak kuatkan kebijaksanaan kita dengan ilmu.

Di sini saya ingin kongsikan satu cerita, mungkin tak berkaitan langsung tetapi jika kita selam dalam-dalam, kalau kita tidak memaksa diri kita untuk melakukan kebaikan, pak imam pun boleh terlanjur ... Apa jua tindakan baik ia buruk atau baik, mesti didahului dengan akal. Akal diberikan bukan nak dijadikan sandaran bagi sekeping ijazah ... ia lebih dari itu. 

*p.s: Terlupa pasal cerita .. hahaha.. adehhh dah nyanyuk la plak... tunggu entri berikutnya ehh ...

4 Ulasan

Komen adalah tanggungjawab anda. Tertakluk pada Akta 588 SKMM. Untuk pengiklanan, boleh email ke editor@hasrulhassan.com.

  1. Baru nak tahu cerita tu.. Yun sabar menunggu. ^_^

    BalasPadam
  2. rasanya usia 10 tahun kot? 7 tu ajar bersolat? mungkin saya salah.

    BalasPadam
  3. tak sabar nak tunggu ceritanya.. mana la ye?

    BalasPadam
  4. pikirkan kenapa kita 'dipaksa'?! klu m'dtgkan kebaikan, ape salahnye paksaan tu diubah jadik kerelaan hati secara b'dikit2.

    BalasPadam

Catat Ulasan

Komen adalah tanggungjawab anda. Tertakluk pada Akta 588 SKMM. Untuk pengiklanan, boleh email ke editor@hasrulhassan.com.

Terbaru Lebih lama

Advertisement

Bisnes Shopee

Advertisement

BERMASALAH DENGAN HARTA PUSAKA?

Panduan Mengurus Harta Pusaka dan Hibbah. - Nak Tahu? Klik Sini Sekarang!!


Advertisement