As-Salam.
Mempunyai nama blog yang menarik adalah satu 'mekap' yang perlu agar orang akan mudah ingat. Tetapi apa yang paling penting ialah alamat atau url blog kita. Jika kita mahu memudahkan orang lain ingat nama blog kita, maka jangan buat panjang-panjang .... jangan sampai meleret. Bila url kita terlalu 'unik' nanti orang susah nak ingat ... bila susah nak ingat ... nanti macam mana pula orang nak singgah.

Kata seorang blogger terkenal dalam vlognya, kalau boleh url blog kita kena simple, kena universal, biar mudah diingat walau di mana kita berada. Contohnya: Redmummy - mudah kan? Bila sebut je redmummy ... orang dah leh taip ...www.redmummy.com

Bila sebut je Ben Ashaari - orang dah tahu .. ohh ..blog tu ... http .... bla ..bla ..bla ...  yang paling bagus ialah bila nama blog serta url seriring naik, dan boleh diterima pakai seantero dunia. Tgk laman-laman web popular, senang citer ..tengok Yahoo ....sebut je .. dah .. tak perlu nak taip panjang2 dah.

Jadi untuk memudahkan blog kita dikenali, senang diingat, mudah menjadi bebelan, bisikan, kutukan dan penghargaan ..pastikan nama blog anda mudah nak diingati orang dan url blog adalah simple .... namun, pada masa yang sama menggambarkan siapa empunya blog ... :)

*p.s: Entri ini adalah entri yang telah 'dipadam' oleh blogger tetapi telah dikembalikan dalam bentuk draft. Jadi saya repost balik untuk dikembalikan ke dalam entri.

12 Ulasan

Komen adalah tanggungjawab anda. Tertakluk pada Akta 588 SKMM. Untuk pengiklanan, boleh email ke editor@hasrulhassan.com.

  1. url blog saya mmbelit kn lidah org! makasyeh.. ;P

    BalasPadam
  2. betul betul betul saye setuju tu,.
    jom singgah ke blog saye,.
    ade entry ttg malam jumaat,.
    ermmm meremang,.

    BalasPadam
  3. url mmg memainkan peranan kan..tapi xda idea nk letak nama yg gempak2..huhu...

    BalasPadam
  4. Nasib baik re-post balik. Dapatlah kakak peluang membacanya. Mesti comment sebelum ini dah hilang kan... Semua kena uji oleh blog.com

    Pendik tapi tepat dan mudah diingat ye....

    BalasPadam
  5. ala..sayangnya nama blog saya panjang sangat eh?
    HH, peatgro tu bukan teknik. Peatgro tu adalah sejenis medium soil mcm gambar dlm plastik kuning tu..boleh dpt di nurseri2 dlm rm 17 sebeg 50 liter.

    BalasPadam
  6. macam url saye guna name saye...
    mungkin mudah kot..
    haha

    BalasPadam
  7. fyna pown ngah usha nama utk belog fyna...
    ;)

    BalasPadam
  8. omg....my name in the blog so long~huhu

    BalasPadam
  9. Bro, klu tukar url kena tukar semua widget ke tak perlu? (ntah bila nk mahir dlm blog ni) :(

    BalasPadam

Catat Ulasan

Komen adalah tanggungjawab anda. Tertakluk pada Akta 588 SKMM. Untuk pengiklanan, boleh email ke editor@hasrulhassan.com.

Terbaru Lebih lama

Advertisement

Bisnes Shopee

Advertisement

BERMASALAH DENGAN HARTA PUSAKA?

Panduan Mengurus Harta Pusaka dan Hibbah. - Nak Tahu? Klik Sini Sekarang!!


Advertisement