As-Salam.
Ada yang bertanya, bagaimana nak pupuk semangat berblog hari-hari? Ok .. sebelum tu, nak tanya ... adakah blogging ini minat dan hobi anda? Jika YA, ia bukanlah satu perkara yang susah. Jika dah minat dan suka, semangat nak tulis entri dalam blog akan ada hampir setiap hari.

Ya, memang tak dinafikan, ada masa macam mood kita down ... jadi kalau gitu, tak perlulah anda tulis entri .. buat la benda lain, takkan tak ada benda lain yang anda suka buat ... insyaAllah .. nanti ada la mood tu untuk berblogging.

Ok, saya bagi contoh yer ....

Selain berblog, saya suka memasak dan saya suka ambik gambar. Jadi bila tak ada idea atau rasa malas nak tulis entri ... saya akan pergi tangkap gambar. Saya bawak kamera DSLR saya ... dan saya ke pekan, saya buat street photography .....  saya ambik gambar apa saja yang saya fikir menarik ..even gambar kucing yang dok gali lubang nak berak! Aha ... nanti .... gambar ini boleh dijadikan entri kelak ...siyes ....  akan tiba idea .... bila ada idea ... so ada mood la nak tulis entri. 

Saya Minat Ambik Gambar! Foto: Lensahasrul

Lagi satu, kisah hobi saya memasak ... katakan hari ini saya malas nak tulis entri, saya akan habiskan masa di dapur ... dok2 potong daging tu ... tup tup saya teringat akan satu petua macam mana nak potong daging dengan baik ... aha .. dah dapat idea untuk buat entri ... so simpan dulu. Dan bila nak masak tu .. tetiba dok menggorang anda terkena percikan minyak panas .. aha ... dok fikir camner nak hilang rasa sakit dan cara nak ubat lecur minyak .. anda pun google ... dapat petua dari satu blog ni ... so anda pun buat entri ..cerita anda masak apa .. pastu kena minyak ... then, cerita dan berikan petua yang anda dapat tentang melecur tu .. tapi jangan lupa kasik backlink dan nyatakan sumber anda dapat petua tu. Aha ... camner ok tak?

Jadi, blog adalah medium untuk berkongsi hobi anda yang lain. Tak semestinya hobi atau minat anda berblog je .. ada hobi dan kesukaan lain, buat ia sebagai entri. Anda minat shopping, jadi cerita pasal shopping pun ok .. takkan la tak ada experience ... kalau tak ada ...pi cari .. hehehe.. so pergila shopping .. tak gitu? Jadi jadikan hobi dan kesukaan lain selain blogging untuk pupuk minat anda dalam blogging.

8 Ulasan

Komen adalah tanggungjawab anda. Tertakluk pada Akta 588 SKMM. Untuk pengiklanan, boleh email ke editor@hasrulhassan.com.

  1. hehe, ini yg ditunggu2. thanks mr.HH.

    ***sama2 mr.HH. suka sgt jenguk cni.byk info. hehe.

    BalasPadam
  2. @Nurul Hamimi Awang Japilan Dok tunggu sapa? saya ke .. hehehee... lalalalalala ... oh lala ....

    BalasPadam
  3. idea sya tulis blog dtg dari pnglaman harian...wlaupun bnda tu macam merapu, tapi kdg2 yg merapu itu menarik...

    BalasPadam
  4. thanks share info mmg tengah kering idea sesangat nih...huhuhu...

    BalasPadam
  5. @hasrul hassan haha.mestilah tunggu HH. dah nama bangku kosong. haha. mcm tau2 je selalu kematian idea ini. entry ni dpt mbantu. thanks! hehe

    BalasPadam
  6. salam..

    sbnrnya smua yg ada di sekeliling kita tu blh jadi idea utk kita menulis..cuma bila nak transfer ke dlm bentuk tulisan jer, tu yg kdg2 org sangkut..

    BalasPadam
  7. idea banyak tapi nak menulisnya ambil masa..kadang separuh2 jer haha

    BalasPadam

Catat Ulasan

Komen adalah tanggungjawab anda. Tertakluk pada Akta 588 SKMM. Untuk pengiklanan, boleh email ke editor@hasrulhassan.com.

Terbaru Lebih lama

Advertisement

Bisnes Shopee

Advertisement

BERMASALAH DENGAN HARTA PUSAKA?

Panduan Mengurus Harta Pusaka dan Hibbah. - Nak Tahu? Klik Sini Sekarang!!


Advertisement