As-Salam.
Apabila blog anda tiada pengunjung, dan kurang mendapat trafik. Maka, bersiap sedialah untuk melakukan promosi. Dua langkah yang nampak sangat berjaya untuk promosikan blog anda agar dikenali dan seterusnya mendapat trafik yang baik ialah Giveaway atau Kontes dan Blogwalking.

Dua kaedah dan cara ini memang akan menjanjikan satu bentuk promosi yang berkesan jika kena cara dan 'adab'nya.

Pertamanya, buatlah Giveaway dan Kontes yang mudah, yang boleh menarik perhatian ramai orang. Peraturan janganlah terlalu ketat, cukup untuk membolehkan mereka datang lagi ke blog anda. 

Dah siap dengan Giveaway, dah sediakan hadiah, maka apa yang harus anda lakukan ialah dengan blogwalking bagi menjaja giveaway atau kontes anda. Blogwalking lebih baik daripada anda hanya ping di beberapa laman ping. Ia merupakan satu jemputan peribadi daripada anda yang tentunya akan menarik minat empunya blog mahupun pengunjung blog itu sendiri.

Buatlah dengan adab baik, dan paling penting, nyatakan hadiah utama anda untuk menarik minat. Oh ya, jangan lupa beritahu tarikh tutup sebabnya sesetengah orang tak minat nak join mungkin mereka ingatkan tarikh tutup dah semakin hampir. 

Anda boleh buat begini - tinggalkan komen di blog berkenaan ....

"Wah menarik entri ni, bla ..bla...bla ..bla ..." dan kemudian tinggalkan link begini: "Giveaway Menarik RM200 Tunai untuk dimenangi, tutup 12 Jun, singgah blog ........"

Semoga berjaya dengan teknik ni. Terus blogwalking promosikan giveaway apabila anda dah buat posting.

 


6 Ulasan

Komen adalah tanggungjawab anda. Tertakluk pada Akta 588 SKMM. Untuk pengiklanan, boleh email ke editor@hasrulhassan.com.

  1. sy tak penah buat GA pun....nk kena cuba .., thnks info terbaik.

    BalasPadam
  2. @encik Cool Gagal tu pasti ada punca, tgk hadiah kita, cara kita promosi, dan mungkin faktor tarikh tutup atau syarat kita ...

    Tak berjaya - buat post mortem, buat lagi dengan kaedah lain, ubah sikit2 je.

    BalasPadam
  3. saya setuju ape yang HH kongsikan..Dulu saya buat segmen dan memang time tu trafik boleh di kata kan agak baik:)

    BalasPadam

Catat Ulasan

Komen adalah tanggungjawab anda. Tertakluk pada Akta 588 SKMM. Untuk pengiklanan, boleh email ke editor@hasrulhassan.com.

Terbaru Lebih lama

Advertisement

Bisnes Shopee

Advertisement

BERMASALAH DENGAN HARTA PUSAKA?

Panduan Mengurus Harta Pusaka dan Hibbah. - Nak Tahu? Klik Sini Sekarang!!


Advertisement