As-Salam.
Siapa peminat nombor satu blog anda? Siapa pembaca nombor satu blog anda? Kalau tak leh nak jawab .. hmm baik korang berenti berblog sekarang juga! Ini soalan paling mudah. Jika soalan ini pun dah rasa sukar ..... bagaimana nak bertahan dalam dunia blog.

Ada yang berkata nak berblog sampai ke akhirnya. Hmm semangat tu memang hebat. Ada yang nak jadi seorang blogger yang hebat satu masa kelak. Ada tu pulak nak jadikan blog dia antara paling femes dalam dunia blogging Malaysia. Memang visi misi ada... tapi sekali lagi saya tanya ... siapa pembaca nombor satu blog anda? Jika anda tak yakin siapa .. tak kenal siapa ... bagaimana nak berblog lebih jauh? Bagaimana cita2 dan visi serta misi hebat anda? Hmm .. cer fikir sekali lagi.

Platform blog diwujudkan untuk menyatakan pendapat dan luahan peribadi. Masing-masing ada pendapat yang berbeza, tak sama ... walaupun kulit sama kaler, rambut hitam lurus .. tapi bila meluahkan sesuatu perkara dan isu .. tak sama, jadi platform blog merupakan pentas pernyataan pendapat .... secara halus, secara bijak, secara tidak fizikal. Jadi, apabila menyatakan pendapat, sekurang-kurangnya perlu ada keyakinan. Anda mesti ada penyokong anda sendiri, anda mesti ada pembaca nombor satu anda sendiri yang akan backup segala pernyataan anda tadi .. andai anda sendiri tidak tahu ... so bagaimana?


Oklah ... tak tahu jawapan ... cara nak jawab? Biar saya berikan jawapan kepada persoalan di atas. Hmmm paling koman pun .. jadilah diri anda sendiri sebagai peminat nombor satu blog anda. Anda WAJIB baca blog anda setiap hari, setiap entri, setiap pendapat yang anda sendiri luahkan.

Anda perlu yakin apa yang anda ceritakan. Anda mesti rasa seronok tentang cerita yang anda coretkan. Anda perlu ikhlas dan jujur tentang apa yang anda luahkan. Jadi .. dengan menjadi peminat nombor satu blog anda sendiri ... anda boleh pertingkatkan diri anda sendiri ... sebelum anda lihat kesalahan orang lain .. lihat kesalahan diri anda sendiri dulu ... lepas tu .. barulah berkata soal orang lain. :)

Ok .. betul tak jawapan .. atau adakah jawapan ini menjadi jawapan anda juga bila di awal2 dikemukakan soalan tadi? Jika tidak .. fikir kembali .... tak perlu jadikan orang lain menjadi pembaca dan peminat nombor satu .. jika bukan anda menjadi peminat dan pembaca nombor satu blog anda .. siapa lagi? Anda saja yang tahu apa yang tersirat di sebalik tersurat. Tak gitu?

Ingat .. Jadilah Peminat dan Pembaca Nombor Satu Blog Anda .. :) Biar yang lain jadi yang seterusnya ... anda lebih layak ...

21 Ulasan

Komen adalah tanggungjawab anda. Tertakluk pada Akta 588 SKMM. Untuk pengiklanan, boleh email ke editor@hasrulhassan.com.

  1. betol2... MO memang peminat no 1 Laman Muslimah Optimis.. hari2 masuk baca..hihihi.. yeahhh.

    MO NAK BAGI HADIAH. HANYA BUAT ENTRY "AKU INGIN BERUBAH"

    BalasPadam
  2. Stuju...
    Kita mesti terlebih dahulu berminat dan tertarik dgn entri yang kita persembahkan..
    Sebelum orang lain turut meminatinya...

    BalasPadam
  3. wow.....!!!

    tersurat dan tersirat..

    tQ bro..=)

    BalasPadam
  4. selalunya mcmtulah ..setelah apa yg dipersembahkan dalam entri, hanya selayaknya tuan blog itulah lebih mengerti dgn karyanya...

    orang yang menghargai itu adalah peminat nombor satu blog kita...setia itu bukan hanya pada bilangannya.

    BalasPadam
  5. setuju.. biar org lain tak baca, tapi jika kita selalu baca blog sendiri, maka akan bertahan lamalah blog kita itu. Kita takkan tahu kalau org tak baca blog kita. tapi kita taku kalau kita tak baca apa yang ada dalam blog kita sendiri...

    Jom Join Kontest Blog Razis "Jom Join Contest di Blog Razis"

    BalasPadam
  6. bila baca entri ni, tetiba terfikir, siapa pembaca no 1 blog lulu..lulu memanglah selalu baca,tapi siapa orgnya selain lulu..ngee

    BalasPadam
  7. alamak~ kalau x tau kene berhenti blogging ker?? huhuhu`~

    BalasPadam
  8. saya pembaca & peminat blog gadis oren . huhu terasa mcm syok sendiri plak .

    BalasPadam
  9. inilah pemikiran matang..payah bebenor kami fikirkan jawapan.rupanya jawapan ada diri sendri...

    BalasPadam
  10. suker lepak kat blog bangku kosong...hari2 jenguk sini..

    tinggak jejak skit...
    www.qasehmansya.blogspot.com

    BalasPadam
  11. btol tu bro. saya setuju sgt2 dgn pendapat bro tu. kualiti entry kita smo terletak pada betapa bernilainya blog kita tu di mata kita, bukan di mata org lain :)

    BalasPadam
  12. sendiri punye blogkan...sendiri la bace...
    tapikan kalau ade yg sudi membacenye...teramat la gembiranye...

    BalasPadam
  13. hurm..memang betul..sape lagi nak jadi peminat nombor satu untuk blog kalau bukan diri sendiri..(^_^)

    BalasPadam
  14. as salam..
    sinis dan tersirat..
    betul tuh bro.. kena baca entry selalu..
    rasa nya.. tiap kali mahu memblog.. baik baca entry sendri.. skurang2 nya.. leh jugak d ingt apa yg d entry.. sekaligus pembaikkan d entry akn dtg..
    hehe.. itu pndpt dy je lah..
    ^_^

    BalasPadam
  15. like this entry 1000x...
    Mas peminat nombor 1 blog Mas...hehehehe
    kalau takde idea nak tulis entri mesti baca semula semua entri2 lama..syok jugak!

    BalasPadam
  16. Saya suka tersenyum apabila baca entri kat blog sendiri..haha

    BalasPadam
  17. menarik...tapi kekadang kita lupa siapa no 1...walhal adalah diri sendiri..jika rasa ia menarik mana mungkin orang akan tertarik...tapi jika rasa ia kurang menarik...orang terfikir untuk komen entri kita...

    BalasPadam

Catat Ulasan

Komen adalah tanggungjawab anda. Tertakluk pada Akta 588 SKMM. Untuk pengiklanan, boleh email ke editor@hasrulhassan.com.

Terbaru Lebih lama

Advertisement

Bisnes Shopee

Advertisement

BERMASALAH DENGAN HARTA PUSAKA?

Panduan Mengurus Harta Pusaka dan Hibbah. - Nak Tahu? Klik Sini Sekarang!!


Advertisement